Gå til innhold

Grå jærhøns


Anbefalte innlegg

avem
  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Det ligger mange års arbeid/kunnskap bak di vi kaller rasehøns.

Di fleste av oss som har høns ønsker vel å kunne få til noe helt spesiellt som blir lagt merke til,sånn er det bare når vi har en så

givende hobby som høns.Valg av navn på en ny rase må jo i første rekke kalles nyoppdrett,og ta det derfra.Et eksempel er Stor Kochin og dvergkochin.Det er ikke samme rase,men begge kalles Kochin.

Dverkocin er en urrase,men di fleste tror det er samme rase som stor.

Vanskelig tema det med navn på noe nytt så den biten får andre ta seg av...Skulle noen få til noe nytt som blir anerkjent kjempebra,men å tulle med noe som andre har jobba for,å plukke det frahverandre er respekløst.Skulle det komme en annen fargevariant som stadig dukker opp,greit det.Det er jo fullt mulig å ta vare på dem og prøve å avle fram er ny ren farge,det er kjempespennende.Det må jo være

at den spesielle fargen man vil prøve seg på stadig kommer på nye individer,så di er identiske med forelderene.Har ikke satt meg så mye inn i avl,så det kan jeg ikke utale meg om.Det sitter mange hønsefolk

med kunnskaper som er hvert å lytte til,og ikke allt står i bøker.

Men en ting er vi vel alle enge om,høns er ålreite dyr......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du fikk lagt de inn riktig, lassetasse??? Jeg finner de ikke, men jeg skal ikke skryte på meg for store kunnskaper ang. data.. Mulig jeg gjør noe feil, er rimelig "grønn" når alt kommer til alt... ;D ;D

Dei ligge i galleriet og det er fleire som har vert å sett på dei alerede !


/>http://www.fuglepraten.no/index.php?action=gallery;cat=9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert bildene av kyllingene,  føler jeg meg enda mere sikker på at det er blandet inn tverrstripet wyandotte. Vil tro det kan kommer fra den hanen som ble innkjøpt med tendenser til rosenkam, som det ble nevnt i ett av de andre innleggen her. Disse kyllingene har veldig grove ben, etpar av dem har også veldig kraftig nebb og en noe utypisk kroppsform til jær å være. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å tro at dette er noe som har ligget der fra gammel tid og som plutselig nå kommer fram. Hvordan er fargen på øreskivene? Vanskelig å se det på bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert bildene av kyllingene,  føler jeg meg enda mere sikker på at det er blandet inn tverrstripet wyandotte. Vil tro det kan kommer fra den hanen som ble innkjøpt med tendenser til rosenkam, som det ble nevnt i ett av de andre innleggen her. Disse kyllingene har veldig grove ben, etpar av dem har også veldig kraftig nebb og en noe utypisk kroppsform til jær å være. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å tro at dette er noe som har ligget der fra gammel tid og som plutselig nå kommer fram. Hvordan er fargen på øreskivene? Vanskelig å se det på bilde.

Eg kan ta fleire bilder å legge inn eg om det er ønskeligt !!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner din skepsis andemor. Nå har det seg likevel slik at jeg også har fått slike kyllinger som jeg har nevnt. Det er ingen tverrstripet wyandotte i mils omkrets rundt meg så det kan ikke være samme blanding, men det er altså helt like kyllinger...

Jeg har jo andre wyandottevarianter, men jeg holder mine høns atskilt hele året, med mindre de "får det til" gjennom nettingen ;D

Hvis det er blandinger bør jo vekten fravika fra jærhøns også. Dottene er jo mye større med mindre det er dverger.

En gang har jeg klekket jærblandinger, nærmere bestemt jær x lys sussex. Hanen som ble resultatet ble ganske annerledes i kropp og størrelse veldig raskt. Ingen tvil om at det var miks ihvertfall.

Tror ikke Hvam sender fra seg egg som er blandinger heller, skulle de gjort det ville det nok blitt bråk!

Synes dette reduserer sjansen for at de ser slik ut fordi noe annet er blandet inn.

Et annent moment som taler mot bastarder er at jeg tror vi ville sett etterkommere med stor variasjon i utseende ved avl på bastarder. Det er jo netopp dette som er problemet når man lager nye hønseraser, det er vanskelig å få "fiksert" et utseende. Det ser jo ut som utseende har blitt ganske så likt etter hvert hos de på bildet.

Kammer har jeg ikke snakket særlig om her, men jeg kan jo nevne at jeg i en tidlig klekking (første generasjon jeg klekket etter de første eggene jeg kjøpte fra Hvam) fikk en mørk hanekylling med trippel, lav kam. Den endte i gryta naturligvis, men det er jo likevel et eksempel på at kammen kan få et snev av rosenpreg over seg. Når jeg plukker haner til avl selv prøver jeg å velge individer med rett form på kammen, men som ikke er så store. Dette på grunn av at jeg har problemer med at de forfryser kammene sine.

Skal vi bli sikre på om det er "rent blod" i den eller ikke så må vi nok ta en prøve for å teste genene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke overdramatisere diskusjonen. Helt naturlig at det er forskjellige meninger om en sånn sak. Om noen er skeptisk til at det kan ligge gener i jærhøna fra gamle norske landhøns ser ikke jeg at det er problematisk.

Ut i fra det som står i tråden her kan jeg ikke forstå at noen føler det som et press å avstå fra videre oppdrett av de med andre fargetegninger enn det standarden tilsier.

For min egen del synes jeg tråden har vært fruktbar og veldig interessant.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen som har fått grå kyllinger (håper det navnet kan godtas) synes det er ubehagelig å beholde dem etter presset her i forumet (eventuelt føler seg lurt), kan jeg ordne henting av dem.

Storkose meg med dei grå kyllingene mine! Skulle gjerne hatt flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta sånn på vei vikingbeard. Mille fleur Oppdrett er en ung gutt på 10-11 år. At noen er uenige må vi da tåle?  :)

I morgen skal jeg få lagt inn her på Fuglepraten.no en artikkel i to deler av Arne Isaksen(Arne Aka Norwegian) som jeg har fått tilsendt. Der er det mye interessant lesning om de gamle norske landhønerasene. Jærhøner med tverrstriping, samt jærhøner med topp er noen av det som omtales.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta sånn på vei vikingbeard. Mille fleur Oppdrett er en ung gutt på 10-11 år. At noen er uenige må vi da tåle?  :)

I morgen skal jeg få lagt inn her på Fuglepraten.no en artikkel i to deler av Arne Isaksen(Arne Aka Norwegian) som jeg har fått tilsendt. Der er det mye interessant lesning om de gamle norske landhønerasene. Jærhøner med tverrstriping, samt jærhøner med topp er noen av det som omtales.

:)

jeg er 12 da i desember!

8)

jeg kan vell si va jeg mener!

er ikke dette eit fritt land??

og eit forum som man kan si va man mener uten å få høre fra noen att derre sier att jeg er BARE 10-11 år??

!??

har nettopp vært der ...

og henta sjå en med navnet ... bø etteler aent.. på randaberg..

tror dere skulle ha sjekka profilen min'!

og se ekstra godt etter !!

[glow=red,2,300]jeg er ikke 10 år!![/glow]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles nysgjerrig på hva som kan ødelegges. Er det standard-fargene du er redd for at skal forsvinne eller er det egenskapene? Hva synes du om mitt forslag til å kalle de ustandardiserte fargene for noe annet enn Jærhøns?

Ser at du bor på Jæren, og er interessert i å få kontakt med eiere av Jærhøns der (vet ikke om noen), vet du om det er andre enn deg?

va mener du?

att du prøver og få tak i jærhøns `?`

av den vanlige fargen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som udeforstående lægger jeg mærke til TO ting i denne diskussion:

1) Jærhønsene. Pas godt på Jeres gamle landrace! I Danmark blev der for år tilbage gjort et stort arbejde på at bevare denne gamle race!

Idag er der knæsten kun dværge tilbage. Der er meget langt mellem landhøns af stor race. Det skyldes nok panikken de sidste par år vdr. fugleinfluenza. Mange opdrættere af store høns aflivede deres dyr ( store dyr tager mere plads end dværge!)

2) På den danske forum er der både et par administratorer og en hostmaster, der blander sig ialt, og stopper alle dikussioner, der bliver "for hede".

Det vil I ikke ønske!! Jeg har dyb beundring for Tormod, der tør lade en diskussion rase helt ud!

NB! Vi er her alle p.gr.a. vores interesse- fjerkræ! Vi behøver jo ikke at have andet tilfælles end det!

Vi har jo - trods alt - de samme glæder, sorger, problemer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig ikke at det var det at artikkelen min ble lagt inn, som gjorde at den spennende debatten om jærhøns bråstoppa!?

Det virker som alle som har deltatt i denne debatten er stolt av vår eneste norske hønserase og interessert i å bevare Jærhønsene for ettertida.

Jeg tror noe av årsaken til at dette får litt preg av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bidro artikkelen din til at mye av skepsisen til grå jærhøns forsvant...?  :) Og at det er forklaringen på at diskusjonen stoppet opp. Nå var det egentlig få som var aktive i tråden i utgangspunktet også. Litt forunderlig synes nå jeg at ikke flere er opptatt av vår eneste norske høne.

Synes du gir en god beskrivelse av situasjonen i debatten om jærhøns. thumbup.gif

Jærhøna som vi kjenner den i dag, som utstillingsdyr, tror jeg ikke det er noen fare for at skal forsvinne med det første. Utfordringen blir som jeg ser det å ta vare på sporene av de gamle norske landhønsene som ennå ligger i jærhøna. Etter det jeg har forstått gjennom din utmerkede artikkel Arne, så er jærhøna dagens representant for de gamle norske landhønsene. Da blir det viktig¨å skille mellom krav som stilles for å få den kvalifisert i utstillingsøyemed og krav til raseekthet.

Hva med dvergutgaven av jærhøna, den er vel innblandet andre raser. Hadde vært fint med synspunkter på det fra skeptikerne av grå jærhøns.

Hvordan bør veien videre bli? Sporene fra de gamle landhønsene vil sakte men sikkert viskes ut dersom man ikke godtar at dyr omtalt i denne tråden dukker opp, de vi her kaller for grå jærhøns. Blir disse konsekvent lagt på hoggestabben vil det over tid dukke opp stadig færre jærhøns med linjer fra våre gamle norske landhønsraser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære gjør man ved å sette seg inn i saken. Jeg for min del har hatt jærhøns tidligere, men visste bare at det var den eneste norske hønserasen. det var først da emnet dukket opp her at jeg fikk et innblikk i jærhønas historie.

Som du sier så er vi alle opptatt av å bevare jærhøna. Å diskutere saken betyr ikke at man nødvendigvis må mene hva som er den riktige veien. Jo flere som er med i en diskusjon jo flere vinklinger vil en få på saken. Å gå i en skyttergrav uten å være villig til å lytte til synspunkter fra andre er ikke særlig lærerikt.  :)

Nye tanker og ny viten kan også gjøre at man går inn i en forsvarsposisjon. Det gamle og bestående er ofte det tryggeste.

Til slutt et spørsmål som kanskje kan åpne opp litt: Er det viktig å bevare sporene etter de gamle norske landhønsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...