torilo Posted July 16, 2017 Report Share Posted July 16, 2017 Jeg er nybegynner. Har kjøpt 12 egg av indiske løpeender og rugemaskin av merke Brinsea Maxi II Ex. Bruksanvisningen er bra på forklaring hvordan man stiller den inn, men fryktelig dårlig på hva den bør stilles inn på. Ok på temperatur og fuktighet, men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med følgende: Vending: har satt på 10 sec, men lurer på hva jeg bør stille inn på når det gjelder intervall? Maskinen er innstilt på 45 min i utgangspunktet. Eggselger har anbefalt 2g/døgn. Hva bør jeg stille maskinen inn på? Cooling/lufting: Har fått anbefalt å lufte, med etterfølgende dusjing 5-15 min daglig fra dag 7. Kan dette gjøres med innstilling av cooling, og i så fall hvordan? Eller er det greit å bare åpne lufteventilen 15 min pr dag? Er det nødvendig med dusjing etterpå når det er automatisk fuktighetskontroll (innstil på 55% RH) Forvirret og håper på tips og råd fra noen med litt mer erfaring. Toril Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 16, 2017 Report Share Posted July 16, 2017 Hei, 2 ganger pr døgn er vel kun ved manuell vending. Følg det rugemaskinen er innstilt på. Dusjing? Hvorfor skal du dusje eggene? De skal IKKE dusjes. På denne modellen er det automatisk fukting, den sørger for at det blir riktig fukt til eggene. Jo, lufteventilen kan stå på ca halv åpning gjennom rugeperioden. Ønsker du høyere fukt i maskinen på slutten kan du stenge litt mere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts