Jump to content

Hageender i nærhet av vann

Birgeras

Recommended Posts

Hei

Har lyst å etablere ender på min landlige eiendom, for hygge, for å ta snegle og for kanskje å kunne høste noen egg + en andemiddag i blandt. Det ligger for øvrig et vann like ved, hvor stokkand og noen andre svømmefulg oppholder seg. Regner med mine ender også kommer til å dukke seg i og ved dette vannet, da fristelsen nok blir for stor. Og sjansen for at litt villender snuser opp matstasjoner hos meg er stor.

Er dette problematisk ? Endene vil nok elske det, men vil jeg i noen form gjøre skade på eksisterende fuglebestand ? Er det forresten ulovlig å ha egne ender i slikt miljø ?

For hyggen- og hagens skyld kunne jeg nok bare matet noen av de ville endene, men det ville jo vært OK å kunne kunne høste litt egg og middag, uten å føle at man bryter hverken etiske eller lovmessige regler.

Mange med denne hobbyen hadde nok ønsket seg en eiendom med tilgang til et vann. Regner med det er moskusender du vurderer å skaffe deg. De vil nok bli fristet til å oppsøke vannet for en dukkert. Stokkender kan du kanskje få besøk av på foringsplssen, men ville stokkender er relativt skye dersom de ikke er blitt vant med mennesker gjennom foring.

Tror ikke det vil være problematisk å ha moskusender frittgående der der er andre ender. De trives best i sitt eget selskap. Moskusender(knoppand) er domestiserte og regnes som tamender. Såvidt jeg vet står det ingen steder at de skal holdes adskilt fra villender. Begge disse er gressender og kan i prinsippet blande seg uten at det vil føre til noe problem på lang sikt.

• 8 months later...

Jeg har indiske løpeender.

Da jeg skaffet mine 3 første, så hadde jeg tenkt på alt... med unntak av et hull i gjerdet, som ramlet helt ut av synet mitt. Før de hadde vært hos oss 24 timer, fant de hullet og kom seg ut. 1 havnet på elven som renner rett nedfor hagen. De 2 andre fikk vi inn igjen. Så slapp vi de w løs i hagen for å lokke den på elven. Det gikk motsatt. Og i 3 uker levde de på elven, før vi fikk de opp i hagen. Da hadde jeg kjøpt 3 nye. For jeg anså de første som tapt.

Kun den første rømlingene har kommet seg på elven etter dette, da andrikken kjørte hu litt vel hardt i flere dager. Da stengte vi de inne og hu gikk opp trappen og tilbake til gjengen.

Personlig var dette med at de havnet på elva helt tragisk... de holdt seg 150 meter lengre nede og det var iskaldt og vi var sikre på at de ikke ville klare seg da elven frøs igjen.

Da kvakket det nede i svingen og de kom løpende på isen. De visste hvor det var mat, selv etter så lang tid ute. Og ingen bundethet til hagen vår.

Så tipset mitt blir å ikke la de komme på vannet før du er sikker på at de vet hvor de skal være ;)