torilo Posted October 1, 2017 Report Share Posted October 1, 2017 Jeg har startet opp med løpeender. Har overtatt en andrik og ei and som er 6 mnd nå. Har ruget ut 4 andunger selv, 3 stk som er 7 uker nå og 1 som er 16 dager. Jeg lurer på når jeg kan sette dem sammen? Har prøvd litt med de 2 eldste og de 3 på 7 uker. Den store andrikken virker veldig dominant og "brutal". Han hiver seg over de 3 andre, biter dem i nakken og legger seg oppå dem. Er det normalt eller bør jeg kvitte meg med han? Vil det gå bedre når de 3 er litt større? Når kan jeg sette den minste sammen med de andre? Den begynner å bli litt for preget på oss. Vil ha en flokk ender som kan gå sammen. Har prøvd å ha den inn til de 3 minste, men den bare hylte og ville ut til meg. De ble nysgjerrige på den, men prøvde å hakke litt på den, så jeg turde ikke la den være der. Blir takknemlig for gode råd!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted October 8, 2017 Report Share Posted October 8, 2017 Ofte er andriker som er dominante og "brutale" gode i avlen på grunn av at de sørger for godt befruktede egg. Men som du skriver er det gjerne problematisk å sette unge ender inn i en flokk med voksne ender. Er de vokst opp sammen går det greit. De "nyankomne" i flokken blir sett på som inntrengere. Derfor må du nok belage deg på å vente til de er en del større før du setter de sammen. Da vil de raskere venne seg til hverandre. De du har ruget ut selv vil være "tøffere" og ikke så lette å "vippe av pinnen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torilo Posted October 11, 2017 Author Report Share Posted October 11, 2017 Den 08.10.2017 at 12.34, admin skrev: Ofte er andriker som er dominante og "brutale" gode i avlen på grunn av at de sørger for godt befruktede egg. Men som du skriver er det gjerne problematisk å sette unge ender inn i en flokk med voksne ender. Er de vokst opp sammen går det greit. De "nyankomne" i flokken blir sett på som inntrengere. Derfor må du nok belage deg på å vente til de er en del større før du setter de sammen. Da vil de raskere venne seg til hverandre. De du har ruget ut selv vil være "tøffere" og ikke så lette å "vippe av pinnen". Tusen takk for råd. Jeg har begynt å la de 3 være ute sammen med de 2 eldste. De har da god plass til å rømme unna når Leander (eldste andriken) vil "sette dem på plass". det ser ut til at de har funnet en måte og tolerere hverandre på. Stenger inn de 2 eldste når jeg ikke er ute og passer på. Da ser jeg de 3 oppsøker dem. Ligger inntil gjerdet til garden. Det tyder jo på at de ønsker kontakt?. Den minste bor i bur inne hos de 3 for at de skal bli vant til hverandre og slik at den foreløpig er beskyttet mot å bli hakket på. Høres dette ut til å være en grei måte å "lose" dem sammen på? Et spørsmål til: Når (alder) får andrikene krøllfjær på stjerten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted October 12, 2017 Report Share Posted October 12, 2017 Jo, det høres lurt ut å tilpasse de gradvis til hverandre. Det gjør at overgangen ikke blir så brå når de settes sammen. Andriken hos løpeender får krøllen på stjerten når den er ca 20-22 uker gammel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts