Jump to content
kosl

"Full" rugemaskinen av kyllinger - når kan de klekte fjernes?

Recommended Posts

Hei
Som tittelen beskriver er vi litt i villrede nå, første kylling ble klekket i går, resten ila. natten og dagen i dag - 11 har sett dagens lys, og 7 holder på å hakke se ut eller ikke tegn til at de skal ut enda.
Bør vi vente med å åpne rugemaskin eller er det greit å rydde ut kyllinger og eggeskall?
Er kjent med at fuktigheten og temperaturen synker, evt. tiltak på dette - vil jo naturligvis ikke gjøre det vanskelig for de gjenværende egge som skal klekkes - så gode råd mottas med TAKK!!
Mvh.
Kjell

jeg tar ikke ut noe kyllinger ut så lenge det klekker. kyllingene kan være i ruge maskin 3 dager etter det trenger dem mat og vann. når det er godt 3 dager etter første kylling er klekket da kaster jeg de eggene som ikke er klekket har ikke brukt kommet ut flere etter det vis det kommer dem er svake vill nok ikke leve opp til voksen alder

3 dager i rugemaskin uten mat og vann synes jeg er i lengste laget, hos meg har kyllingene virket sultne dagen etter klekking, så da har jeg tatt dem ut. Ellers har jeg åpnet rugemaskina raskt for og ta ut eggeskall hvis det har blitt mye av det under klekking, og det har gått fint. Men det beste er nok og prøve og unngå det hvis en kan. Lykke til med kyllingene :-)