Gå til innhold

Rugeegg og tilskudd av skjellsand


silkehans

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noe av grunnen til at jeg ofte får kyllinger som ikke klarer og komme seg ut av egget når de klekker er fordi egget har for hardt skall. Ei som kjøpte rugeegg av meg lurte også på dette. Nå har jeg trappet veldig ned på tilgangen til skjellsand for og se om det kan hjelpe. Gir de bare litt et par-tre dager i uka. Men når jeg gir dem litt virker de helt ville etter det, så jeg lurer på om det ikke er bra for dem og ikke ha fri tilgang? Noen som har erfaring med ruging og dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Trodde bare noen egg har hardere skall... og att høna vet hvor mye kalk/skjellsand den trenger. Interessant hvis det er samband.

Var forresten noen slike harde skall nå av de som klekket en uke siden. Har ikke hatt helt fri tilgang, slik jeg pleier, har slurvet litt... og bare strødd ut litt skjellsand innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva slags for gir du de da? Er det nok kalsium i foret trenger du ikke gi de ekstra skjellsand. Men kan være fint å gi de grit(grus) til kråsen likevel. Det er litt naturlig adferd for de å plukke småstein. Jeg vet det anbefales å bruke ekstra mye fukt under klekking av egg fra jaktfasan på grunn av at de har egg med ekstra harde skall. Men tror ikke det er problematisk at hønene har fri tilgang på skjellsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Nå skal jeg jo få meg ny rugemaskin, så får vi se om det kan ha noe og si også....;) Jeg gir hønene Oppdrett lett tror jeg det heter. Men kanskje det er derfor de virker litt ville etter skjellsand, pga at de trenger kråsstein? I fjor vinter var det jo nesten ikke snø, så da var de stadig ute og luftet seg litt og fikk nok spist småstein også, men det har ikke vært fullt så enkelt og få tak i denne vinteren....:huh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har alt for stor betydning om du bruker Oppdrett lett. Verpeforet er jo beregnet på industrihøns som legger egg nesten hver dag året rundt. Regner med det er rasehøns du har, de legger sannsynligvis under halvparten så mange egg i løpet av et år. Men gir du skjellsand ved siden av kan de jo velge selv om de vil ha mere kalsium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se om jeg finner mer info her om skjellsand og rugeegg :) Det er dverg silker jeg har ja. Så jeg ville ikke tro at det er så viktig med fri tilgang på skjellsand for dem som for verpehøns. Særlig ikke siden de skal produsere rugeegg. De har ikke så mange typer for og velge mellom på FK syns jeg, er bare et slag til her vi bor iallfall, og det er beregnet på større verpehøns. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...