Gå til innhold

Hjelpe kyllinger ut av egget-trenger raskt svar!


silkehans

Anbefalte innlegg

Av 7 egg har det nå kommet fire fine silkekyllinger, to måtte jeg hjelpe ut. To egg er det hull i og mye pip/liv, men siden det er dag 22 snart og det ikke skjedde noe mer valgte jeg og åpne eggeskallet litt mer. Men disse to er det så mye blod i at jeg kvier meg for og gjøre noe mer. Hva kommer det av? Og hva burde jeg gjøre? Den siste kyllingen jeg hjalp ut hadde såvidt fått et lite hull, men da jeg tok av litt skall for og hjelpe den var hinnen under ganske tørr og seig, så jeg fikk hull på hinnen og hjalp debut videre da den virket veldig klar for det, og det ikke var noe blod. Hvorfor er det sånn med noen kyllinger/egg? Håper på raskt svar om hva jeg skal gjøre med de to siste kyllingene!! Det siste egget er det verken sprekk eller pip i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Tusen takk for raskt svar! Temperaturen har stått på 37,5 ca, er ikke det OK temp? Burde den vært høyere? Jeg får vente litt til da, men silker pleier jo og klekke fra dag 19-20, så de er litt seint ute syns jeg. Kan jo høres ut som at temp burde vært litt høyere ja? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på de to igjen istad, og da hadde den ene nesten sluttet og pipe. Hjalp den da ut, men den døde nesten med en gang :(  Jeg synes det er rart at de hakker hull og virker så ivrige etter og komme ut, men så er det mye blod, og at de ikke klarer og hakke noe mer enn det lille hullet. Den hadde vel dødd uansett kanskje.  Den andre hjalp jeg også ut, var ikke så mye blod der som det så ut som, men den virker ikke helt pigg den heller.....Av 5 kyllinger er det bare to som klekket selv. Jeg synes jo ikke det er helt bra. Ekkelt er det også.... Noen som har noen synspunkter på hva dette kan skyldes? Jeg har jo akkurat kjøpt meg ny rugemaskin og håpet at denne skulle være bedre, og det så veldig lovende ut, for jeg har nok ikke hatt så mange som har fått hull på skallet før. Har hendt at jeg har måtte kaste nesten halvparten av eggene, da det ikke var noe liv i dem lenger. Sånt er jo ikke særlig oppmuntrende. Men jeg hadde jo likevel håpet på litt bedre resultat da. Og at jeg ikke måtte hjelpe så mange. Eller er fire kyllinger av 7 egg bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker til dårlig klekkeresultat. For en del år siden var stammene av silkehøns her til lands veldig innavlede. Resultatet var svært dårlige klekkeresultat på de få eggene som kom fra hønene. Nå skal det sies at i de senere årene har det vært gode stammer av silkehøns her til lands, men det kan jo være at denne stammen ikke er så god? Har du kjennskap til klekkeresultat hos andre med disse eggene?

Hvordan gjorde du det med vann i maskinen. Var det vann i den under hele rugeperioden? Hvordan var romtemperaturen? Sier bruksanvisningen 37,5 grader så er det riktig temperatur i denne maskinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er ikke ekspert, men har noen tanker... :)
Klekking/blod: tar jo naturlig en del tid etter de har laget første hullet til at kyllingen er klar til å komme ut. Blodkarene skal skrumpe inn og plommesekken absorberes inn i kyllingen. Lurer på om det er forhøyet tilgang på surstoff (resultat av ett bittelite hull i hinnene og skall) som regulerer dette? Prøver å imitere dette hvis jeg synes at jeg må hjelpe noen ut. Prøver da å gjennomlyse egget for å se hvor nebbet er og lager et lite hakk der (med en skarp pinsett). Lager det ev. større etter noen timer når blodårene har skrumpet inn. 
Klekkeresultater:
Her varierer det veldig og er helt tydelig at noen rugeomganger er mindre vellykket en de fleste andre. Noen ganger vet jeg at jeg selv har skylden, noen ganger ukjent grunn ev. dårlig livskraft i det som ruges, slik admin skriver. Eksempelvis fikk jeg 24 kyllinger av årets første omgang, (mens den seneste var dårligst - 10 kyllinger (men da var ikke maskina full, 21 befruktede egg.) Er veldig fornøyd med rugemaskina, Brinsea Ovation 28. Det som har skjedd her, er at de er helt ferdige, med nebbet på rett sted, under eller i luftlommen, men ikke klarer å komme ut. Har merket at noen få av eggene til noen av hønene har ekstra hardt skall, men ikke denne dårlige rugeomgang. Men var forskjellige raser i disse eksemplene, så jeg misstenker mine store sølv sortranda Wyandotte ikke egner seg til videre avl uten å tilføre andre gener.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg er veldig glad for at dette forumet finnes, for og kunne høre om andres erfaringer og få råd og tips! Og høre at det er andre som også har dårlige ruge-omganger.....! Jeg skal prøve en runde til nå, jeg regnet dette som en prøve-runde egentlig, siden det er første gang med ny maskin. 

Ang kyllinger som har fått hull i egget men med mye blod i- hvorfor er det sånn bare på noen tro? Den første jeg måtte hjelpe ut kom et døgn før denne siste,så det virker jo litt rart hvis den ikke var helt ferdig enda. Den kom jo over tida også. Man burde vel ikke hjelpe de ut sikkert, men det kan jeg si at da hadde det ikke blitt mange kyllinger her i gården....de har jo blitt friske og fine kyllinger. Har lest om andre her inne som også sier det samme.

Jeg har bevisst gitt hønene lite skjellsand for og se om det kan hjelpe på at skallet ikke blei så hardt, så kyllingene kanskje kom seg lettere ut, men ser ikke ut som om det hadde noe og si...

Admin: jeg skal høre med den oppdretteren hvor silkene mine kommer fra for og høre om han har samme problem med at kyllingene ikke klekker. Men vet om ei som kjøpte rugeegg av meg i høst som også hadde problemer med at kyllingene ikke kom seg ut. Så jeg kan nok ikke skylde på den nye rugemaskina ;)  Er ellers veldig fornøyd med den!!

Jeg hadde ikke vann i under ruginga, fordi da kom fuktigheten opp i 60%. Den lå på ca 40%, og det er vel ok? Maskina står i et mur-rom, så det er nok naturlig mye fukt der. Temp. i rommet er rundt 20 grader vil jeg tro, har ikke målt, men har på varmeovn.

Det er mye mulig at silker er litt vanskeligere og få kyllinger av i maskin, men dette kan jeg ikke ta noen konklusjon på da jeg ikke har ruget ut andre raser på mange år. Kanskje jeg burde prøve det for og se.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ta hensyn til den naturlige fuktigheten i rommet ja. Er temperaturen i rommet rundt 20 grader så er det ok. Blir temperaturen i rommet der en rugemaskin for lav kan det føre til kalde områder i rugemaskinen. 

Det med å hjelpe kyllinger ut av egget er bestandig vanskelig å ta en avgjørelse på. Det kan jo være forskjellige årsaker til at den sliter med å komme seg ut. Det sies at kyllinger som ikke greier å komme seg ut på egen hånd ikke har livets rett, de er for svake. Det kan være en grei regel å ha i tankene, men som det nevnes over her så kan kyllinger bli raske og friske selv om de har hatt problemer med å komme seg ut av egget selv. Noen ganger kan årsaken ligge i selve rugingen, er det ikke optimal fukt i kabinen på rugemaskinen på slutten kan det blant annet føre til at den hvite hinna i egget klebrer seg fast til kyllingen. Da sliter den uansett om den er normalt utviklet og sterk nok. Derfor kan det noen ganger være fornuftig å gi en hjelpende hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for gode svar! Nå blir dette et lite sidesprang fra hovedspørsmålet mitt, men siden vi er inne på at høy fuktighet under klekking er så viktig; er det også viktig at denne er høy en god stund FØR klekking? To dager før står det i bruksanvisningen på den maskina jeg har( Brinsea Maxi Advance ll). På bruksanvisningen til den gamle maskina mi ( Covatutto) står det at man ikke skal ha max luftfuktighet før det er sprekk i flere egg, så jeg lurer litt på hva som er best her? Har hørt at kyllinger kan drukne av for høy luftfuktighet før de er klare til og klekkes? Men regner med at Brinsea vet hva de har skrevet og at det er riktig, bare litt uvant når man har hatt en annen regel tidligere ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, erfaringen min er at mange bruker i overkant med fukt i rugemaskinen. Husker selv da jeg var nybegynner, var veldig opphengt i at det var nok vann i maskinen. Det kan føre til at kyllingene vokser for raskt. Det igjen kan føre til at det blir for trangt i egget, de får ikke bevegd seg nok til å greie å hakke seg ut.

Derfor skal man ikke være redd om det er tørt i maskinen av og til under rugingen. Men det er viktigere at det er nok fukt i maskinen de siste dagene før klekking. De fleste rugemaskiner må åpnes for å fylle på vann, da er det litt seint mener jeg å få opp fukten i maskinen når klekkingen har begynt, når det har blitt sprekkdannelser. Å øke fukten ca 2 dager før klekking er en grei regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - interessant emne dette. Mulig jeg er en litt nerdete person, men synes det er til god hjelp å veie eggene, først når jeg plukker de (noterer på egget) og siden dag 10-12 -14 ca for å regne ut %-andelen på vekttap. Pleier å ta noen stikkprøver, og noterer, men har også veid alle... var interessant det og... Da kan en ev. justere fuktigheten resten av dagene før dag 19, hvis det ser ut til å bære helt galt av sted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...