Gå til innhold
Lilli

Hva kan årsaken være til at hønen døde?

Recommended Posts

Idag fant jeg en av mine høner død og vil gjerne finne ut hva som kan være årsaken til det. For  5 dager siden så jeg at en av hønene (brun italiener) ikke var helt i form. Stjerten pekte nedover og hun gikk litt bredbeint. Jeg ringte veterinærer for råd men fikk til svar at de ikke kunne hjelpe fordi de ikke hadde kunnskap og erfaring med høns. Så leste på nettet om at symptomene hennes  kunne være egg som satt fast. Jeg badet henne og smurte kloakkåpningen med rapsolje.Det virket som hun likte å bade, slappet godt av. Dagen etter la hun egg, men stjerten pekte fremdeles nedover. Jeg ga henne vann med eddik og neste dag gressløk. Hun ble bedre, stjerten ble normal igjen. Matlysten hennes har hver dag  (også når hun var syk) vært god og hun har flakset med vingene og gått rundt , men hun har lagt mer for seg selv . Så de siste dagene virket hun frisk, men idag tidlig ville hun ikke ut (jeg åpner vinduet hver morgen så de som vil kan gå ut), men gikk litt rundt om inne i hønsehuset. Etter fire timer fant jeg henne død inne i en krok. Hva kan årsaken være til at hun har dødd? Har hun lidd? Kan hun ha en sykdom som også vil bryte ut hos de andre hønsene? De har alltid tilgang på skjellsand, rent vann, får økologisk kraftfor, frukt og kålrabi, og går ute når de vil på dagtid. Det er gress og andre vekster på utehagen ,og delvis tak over . Har sett at det har fløyet noen kråker over hønsegården endel ganger, kan de ha fått noe smitte fra dem hvis avføringen deres har komt ned der de går?

Håper noen med kunnskap og erfaring med høns vil svare :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Det er veldig vanskelig å si hva som gjorde at hun døde. Det trenger ikke være noe smittsom sykdom, men rett og slett at hun hadde en svakhet i et av sine organer. Du får bare observere de andre for å se om de får unormal adferd, spiser lite, blir passive. Men det høres ikke ut som noe smittsomt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå