Gå til innhold

Råd ønskes om nyklekte kyllinger med mor


Meretepip

Anbefalte innlegg

Hei!

Ei flittig høne har nylig ruget frem 6 kyllinger, og jeg er nå ute etter råd for hvordan jeg best tar vare på dem fremover, siden dette er historiens første kyllinger på gården :)  Jeg har lest både her og andre steder, men blir ikke helt klok.

Litt fakta:

* Jeg har 11 høner og en hane, de bor i et hus med stor hage. I huset er det spon på gulvet (samme som i stall), og de går ut og inn som de vil på dagtid.
* Klukkhøna har nå egen hybel inne i hønsehuset, dette er egentlig et kaninbur som står på bein, med et lukket rom og et med netting. Det er ikke stort, jeg anslår flaten der til å være ca 100x30cm. Det er ei dverghøne, men kyllingene kommer også fra større høner, så de vil nok bli større enn henne. De siste kyllingene ble klekt i natt.
* Dette er på en besøksgård der mange vil ønske å komme og se kyllingene (alle besøk er regulert). Dyrevelferdet går selvsagt foran dette.

Hvilke alternativer har jeg?

* La dem bli i kaninhuset en stund til (hva etterpå?)
* Flytte inn et nokså stort hundebur (netting) i hønsehuset der de kan være fremover med hønemor.
* Flytte dem til et eget rom helt isolert fra de andre hønene
* La dem bo med mamsen sammen med de andre hønene, men jeg er redd de vil drukne i vannautomaten til de andre hønene, og hvordan sikrer jeg at de spiser riktig mat da?

OG - trenger de varmelampe så lange hønepøne passer på dem?

 

Hilsen Merete og hønepøne :)

 

høne1.jpg

høne2.jpg

høne3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei,

Takk for flotte bilder og et trivelig innlegg. Du kan godt la hønemor med kyllingene gå sammen med de andre hønsene. Hun vil passe på de, og de andre vil la de være. Det hadde vært annerledes dersom du hadde satt de inn uten hønsemor sammen med de. Da kunne de i verste fall blitt hakket i hjel av de voksne hønsene. Nå vil de bli en del av flokken etter som de er "barn av sin mor".

Du bør sikre vannautomaten sånn at de ikke drukner der, eventuelt skaffe deg en til som er beregnet på kyllinger. Varmelampe trenger de ikke når de har hønsemor de kan varme seg under. Det med mat går helt sikkert fint, de kan spise det samme som de voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...