Gå til innhold

Klekket kylling


Norstrand

Anbefalte innlegg

Hei

Er nå veldig bekymret for ene kyllingen som kom i går, bare en uke for sent. Den satt lenge fast i navlestrengen, så til slutt klipte vi den når den bar tørket helt inn, sånn at den ikke lenger drasset rundt på egget. Problemet nå etter 6 timer er at det fortsatt sitter litt navlestreng i gjen som blokkerer bak så den ikke får gått på do. Denne siste biten ser ikke ut til å ville slippe taket, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei

Vet ikke om jeg missforstår deg, men en kylling som klekker en uke for sent er høyst uvanlig...

Kan heller ikke se at navlestrengen skal kunne henge blokkere for avføringen. Dersom det er egghinnen som henger igjen bak på kyllingen så må denne fjernes slik at den kan gjøre fra seg dette kan ofte gjøres ved at den forsiktig fuktes opp igjen f.eks. med en q-tips og lunket vann og at hnnen plukkes vekk etter et par minutter med nedfukting

Hinnen i egget blir klissete og fungerer som lim dersom fuktigheten inne i rugemaskinen er for lav. Dette kan feks være følge av at den åpnes før alle kyllingene er kommet ut av eggene, eller dersom maskinen har for mye ventilasjon, eller for lite tilført fuktighet.  Dersom kyllinger blir tilstoppet bak , og ikke får gjort fra seg, vil de trolig dø innen få dager dersom du ikke får rettet på det. Jeg ville forsøkt med lunket vann og q-tips. Kyllingen bør etter dette ha tilgang på varme, da fuktig dun vil medføre at den vil kunne fryse etter du er ferdig med å ta vekk egghinnen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådet, dette skal jeg prøve. Det virker som det er navlestrengen siden den er tørket inn på utsiden også ser det ut som den går inn i kyllingen. Ja jeg synes det er litt rart at kyllingen kan ha over lev en uke lenger i egget enn de andre kyllingen. Høna ruget ut 4 kyllinger der to av dem kom veldig sent og tre av dem hadde problemer og to har dødd kort tid etter på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...