Jump to content

Det er kommet mandarinand egg i rugekassa.

Recommended Posts

Hei. Har en mandarinand som har lagt et egg i rugekassa si idag, og ettersom det er januar blir jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Endene går i en utegård og har vel blitt lurt av det milde været til å tro at våren har kommet. Men jeg er redd for at egget skal fryse da rugekassa er isolert men ikke oppvarmet. Hva bør jeg gjøre? 

Takk for raskt svar 😊 

Jeg har tatt inn egget og lagt det i et kaldt rom i kjelleren i påvente på at det kanskje kommer flere. Jeg har en rugemaskin klar det er ingen problem om de må ruges inne. 

Jeg har et bur på 1,3 x 2 meter i full takhøyde som andungene kan være i fram mot våren, er det en idé å ta inn andemor så hun kan gå inne sammen med de eller skal hun bare få være ute? 

Det er tvilsomt om hun vil opptre som en andemor til andungene når hun ikke har ruget de ut. Det kan faktisk heller skje at hun blir aggressiv mot de. Det beste er derfor at de får vokse opp under kunstig varme. Har du hønsekyllinger som er klekket omtrent på samme tid kan det være lurt å la noen av de gå sammen med andungene. Hønsekyllinger vil lære andungene å finne maten lettere. 

• 4 months later...

Det ble dessverre ingenting av egget som kom i januar. 

Og det ser ut til at forstyrrelsen i januar førte til at eggproduksjonen ble forskyvd i vår, så hun begynte ikke å legge egg før 18 mai.

Ettersom det var over 20 grader i luften og hun la et egg annenhver dag valgte vi å ta inn de første eggene så de ikke skulle bli dårlige, og legge de i rugemaskin. Den har nå stått på i 8 dager, og av 5 egg er 2 bekreftet befruktet. 

Det ligger nå ytterligere 3 egg i rugekassa, men det kan se ut som hub har sluttet å legge da det er 3 dager siden sist egg kom, og hun virker lite interessert i å legge seg på de. Det eldste egget ute i kassa er nå 8 dager gammelt og jeg begynner å bli bekymret for de.

Jeg lurer på om jeg skal ta inn de 3 siste også og ruge de fram, men er da litt usikker hvordan det blir når jeg introduserer de for de andre endene, eller om jeg skal ta de 3 eggene som ikke ser befruktet ut ut av rugemaskinen og legge de ut i kassa for å prøve å få henne til å legge seg ned.

Noen tanker rundt dette?