Grimstad Posted February 23, 2019 Report Posted February 23, 2019 Hei Jeg har en gasse og 4 hunner av Norsk hvit gås. Jeg har de ved et jorde og har ei bu med sagflis inni ved jordet. Det jeg lurer på er følgende: Jeg ser at den ene gåsa legger seg på egg, det er andre gangen siden jul, fjernet de forrige... De andre hunnene legger seg ikke og spankulerer rundt med hannen. Bør jeg dele opp inni bua med forskjellige rom? Kan hannen ta seg av alle hunnene? Er det litt tidlig med egg nå? MVH Stig Morterud i Grimstad Quote
admin Posted February 25, 2019 Report Posted February 25, 2019 Beklager at ingen har tatt seg tid til å svare deg ennå. Men aktiviteten her inne har dessverre blitt lav etter hvert. Facebook har tydeligvis blitt mere attraktivt. Men mange er innom her og leser, flere av de burde blitt aktiv, hvis ikke er det kun et tidsspørsmål før Fuglepraten forsvinner. Det kan være vel tidlig med egg ennå ja, faren er at eggene ikke er befruktet så tidlig på året. Gassen kan nok ta seg av 4 hunner ja. Jeg er usikker på om du må dele opp i fire rom. Om de legger egg i hverandres reir kan det være lurt med egne rom til de. Du bør sjekke om det blir vel mange egg i ett reir. Blir det for mange vil ikke gåsa greie å dekke over alle samtidig, da vil noen hele tiden ligge utafor og bli kalde. Quote
Grimstad Posted February 28, 2019 Author Report Posted February 28, 2019 Den 25.2.2019 at 16.38, admin skrev: Beklager at ingen har tatt seg tid til å svare deg ennå. Men aktiviteten her inne har dessverre blitt lav etter hvert. Facebook har tydeligvis blitt mere attraktivt. Men mange er innom her og leser, flere av de burde blitt aktiv, hvis ikke er det kun et tidsspørsmål før Fuglepraten forsvinner. Det kan være vel tidlig med egg ennå ja, faren er at eggene ikke er befruktet så tidlig på året. Gassen kan nok ta seg av 4 hunner ja. Jeg er usikker på om du må dele opp i fire rom. Om de legger egg i hverandres reir kan det være lurt med egne rom til de. Du bør sjekke om det blir vel mange egg i ett reir. Blir det for mange vil ikke gåsa greie å dekke over alle samtidig, da vil noen hele tiden ligge utafor og bli kalde. Takk for hjelpen. Det høres fornuftig ut ;). 1 Quote
Recommended Posts