Gå til innhold
silkehans

Maran vs Plymouth Rock

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring med ovennevnte raser, og evt kan komme med en anbefaling?De er vel ca like store? Må være rolig. Jeg har ikke så stor plass, og de må kunne gå sammen med tre dvergsilker og to dverg welsumer. Jeg ønsker i utgangspunktet helst at ny rase ikke skal være veldig rugelysten... Jeg har kvittet meg med de fleste av silkene mine av den grunn...det gikk jo i ett med ruging 😫 Men nå har jeg 5 brune høner, og det er jo litt kjedelig 😉 Så nå har jeg kikka litt på div raser og syns Plymouth Rock, Maran og Wyandotte er flotte. Dog litt store...men tror det skal gå fint med et par høner til. Wyandotte liker vel forresten og ruge ?😏

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt alle 3 rasene du nevner. De er alle store raser men er veldig rolige og går fint med mindre raser. Når det kommer til ruging kan du være både heldig og uheldig når det gjelder alle 3. Vet ikke hvem av dem som er minst rugelysten men hos meg er det kun pymouth rock som ikke har lagt seg til å ruge. Hos maran og wyandotte har noen lagt seg til å ruge mens andre aldri har gjort det. Så jeg vill tro at det blir litt hipp som happ hvilken av disse rasene du velger. hvis ikke så er det jo andre rolige raser som ruger veldig lite å legger mye egg feks. australorp.

Lykke til :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Kanskje egenskapene til eggene kan hjelpe til med valget? Marans er jo kjent for flotte (mer eller mindre) mørkebrune egg og Wyandotte egg skal ha større plomme en andre, og det stemmer i hvert fall her på gården. Wyandotte-eggene smaker veldig godt også. Det er de og (Orp.x Marans) som er i topp på smak her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! Det var jo veldig kjekt og høre fra en som har hatt rasene sjøl 😃 Det er jo ikke sånn at det er krise hvis de legger seg til og ruge en gang iblant, bare det ikke er like ofte som silkene, helst myyyyye mindre såklart 😏  Så det er forskjell på smaken på eggene også? Det visste jeg ikke. Trodde alle "hjemmelagede"egg smakte like godt jeg 😄Ja det er såklart artig med fargen på eggene også ! Jeg får tenke litt til...snøen ligger enda nokså dyp rundt omkring her...   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider