Jump to content

Vurderer anskaffelse av Brahma-høns som hobbyhøns

Serigst

Recommended Posts

Hei, 

Jeg vurderer om vi skal gå til anskaffelse av hobbyhøns. Brahma virker å være en flott rase med passende mengde egg. Slik jeg forstår så er det en rolig og omgjengelig rase(?). Vi har en guttunge på 2,5 år som hadde satt pris å at hønsene var tamme og hyggelige. 

Tanken var å ha kun 2-3 høner, helst 3 stk. 

Hvor stort bur trenger disse, både innvendig og utvendig? Ellers hadde jeg håpet det var mulig å sette de "fri" i hagen (140 km2) når vi selv var i området og kunne holde et øye med de. 

Kan de fly? Eventuelt, hvor høyt? 

Hvor mye lukter de?

Grunnen til at jeg spør er fordi vi bor i et ende-rekkehus med en offentlig tursti med en god del "trafikk" (sykkel og gange, mennesker og hund) bare noen meter på motsatt side av den andre siden som vi har naboer. Vi har hekk/gjerde rundt hele tomten, og jeg kan alltids gjerde inn litt her og der for å tette småhull, men det hjelper jo ikke hvis de enkelt flyr over hekken (ca 1m høyde).

Fint om du kan fortelle litt mer generelt om rasen og hva du eventuelt ser på som utfordringer med å ha 3 stk. i en hage tilhørende en bolig som beskrevet ovenfor. 

Hvis du har forslag til bedre egnede høns så tar jeg gjerne i mot gode tips. 

Dette ønsker vi med høns: 
- Lite lukt, med tanke på naboer.
- Rolige høner med godt lynne som egner seg sammen med barn.
- At de er lette å gjerde inne når man slipper de løs i hagen.
- Ikke krever for stort bur (gjerne ikke mer enn 1 km2 + rugekasser innvendig, og 3 km2 utvendig luftegård).
- Estetisk flotte høner å se på. 
- Kjekt om hønene legger noen egg, men ingen krav om at de skal kunne legge x-antall i året. 

Vedlagt bilde viser hagen og beliggenheten. Turkis firkan viser hvor jeg kunne tenke meg å bygge hønsehuset, bak hageboden til naboen. Mellom oss og nabo er det ca 1,4m høyt gjerde. Ellers er det hekk på de to andre sidene.

image.png.2b02b6898d41140b4647137f20b3bed4.png

Hekken til høyre på bildet er mer etablert nå:
image.png.7cd8aa5088f2fb80a30a26d8579e1ebb.png

image.png.764c29a79c16bc0fc95980dff46cc5d3.png

Gjerde mot naboen: 
image.png.0d13da45712b09f493749eb1c2d9fc35.png

Har sett for meg å snekre et hønsehus inspirert av dette, men med tilpasset størrelse: 
Da med en grunnflate på ca 1,3m x 2,3 meter og en høyde på omtrent 1,6m. (rugekassen kommer i tillegg).
image.png.b0fe3423ade76e00feff6bc11c7bc315.png

avem

Jeg har to brahma blandings høns.  Og de er vel de som er mest rolige og tamme av dem større hønene jeg har. Utrolig flotte høner. Når det gjelder lyd så lager vel de normale lyder som andre høns. Litt mørke i stemmen kanskje. Lukt styrer du med selv etter hvor ofte du bytter strø.  Blir det fuktig i huset så blir det fort lukt. Dette etter mine egne erfaringer. Barnevennlige er de iallefall absolutt. Det er det jeg kan svare på iallefall. 

• 2 weeks later...

Våre Brahma hopper nå greit opp 1,30 meter i alle fall... kanskje mere- Men flyr ikke. :)

Hva med Dvergkochin da? Har egentlig store raser her, men så har det havnet en Dvergkochinhane her, som jeg tar vare på for en venninne. Blitt barnas favoritt (i tillegg til Brahma hanen). Veldig sosial og kosete.  Vet de er veldig populære pga. sitt lynne og størrelse sammen med barn. Med tanke på at dere har litt begrenset med plass passer kanskje dvergraser bedre enn en av de største som finnes?

• 4 weeks later...

Vi har hatt litt forskjellige raser i nå noen år nå, men Brahmaene har blitt vår favoritt. De er definitivt de som har vært de roligste, både i oppførsel og lyd. Merker ganske stor forskjell på lydnivået da brahmaene har en litt dypere lyd. Vi hadde en periode to haner, en som bare var halvt brahma, og han galte både hyppigere og høyere en han som var rein brahma. De blir også tammere, og lar seg holde av barna. Jeg opplever også at de holder seg her i hagen, mens de andre kan være litt mer ute på vift. Vi har aldri hatt brahmaer som har klart å fly eller hoppe særlig høyt. Foretrekker å vagle litt lavt og legger greit med egg.