Gå til innhold

Hønemor og kyllinger skal leve i separate rom


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ser det er noen som har spurt før men som ikke fikk riktig svar etter hva jeg leter etter. Jeg har en mor og 6 kyllinger. Planen er å ha de i hvert sitt hus på sikt.  Men når klarer kyllingene seg uten mor rundt seg og når kan mor trives uten å ha med seg barna. Mor er av blandings art og barna er ren av rasen som vi skal ha for seg selv. Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Kyllingene klarere seg uten mor når de har begynt å få litt dekkende fjærdrakt, altså når de ikke trenger mere varme fra henne.  Om vi sier ca 4 uker gamle så kan de fint klare seg selv forutsatt at det er sommerlig temperatur der de skal være.  Det er vanskeligere å svare på de siste spørsmålet, men hun er nok ikke like mye knyttet til kyllingene når de er blitt såpass store som 4-5 uker gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt behovet for å gruppere etter rase i så tidlig alder. Er jo mange måneder til før de blir kjønnsmodne. Hvis du skal sette kyllinger sammen med voksne høner lønner det seg nok at de er blitt litt større og kan hevde seg bedre i flokken i fh.t. mat, vann og plass. Ellers må du jo ha et sted for kyllingforing og vann i det andre huset der de voksne hønene ikke slipper til. Andre høner er jo ikke interessert av å ta seg av kyllingene til hønemora, heller det motsatte. Jeg ville i alle fall ha ventet til hønemor selv ikke lenger viser interesse for kyllingene og flyttet etter det. Synes det er mest praktisk for meg at mora selv passer på, i tillegg til å slippe stress ved flytting når de er små, også hvis de ikke skal settes sammen med andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Kyllingene og mor blir ikke delt enda, da de fortsatt er knyttet til hverandre. Kyllingene vil da ved senere tidspunkt bo for seg selv uten voksne høner. Jeg vil og si at vi har ett hus med ca 20 høner som ikke er gruppert på noen måte. Har bygget nytt hønsehus som vi skal ha oppdrett i og derfor tenkte vi å finne ut når man tenker at det er ok. Men mor er fortsatt knyttet til barna så jeg tenkte å vente til de er mer for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...