Gå til innhold

Fuktighet i Brinsea


silkehans

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye for høy luftfuktighet i rugemaskina har for klekkeresultatet, hvis noen vet noe om det? Det har vært veldig opp og ned på resultatene her, selv om jeg har gjort ting "etter boka". Noen ganger veldig bra, andre ganger dårlig. Rugemaskina står i et oppvarmet rom i fjøset, dette er et murrom, så det er vel derfor fuktigheten ligger på rundt 60% i rommet, og ca 55-60% i maskina. Leser at  fuktigheten bør ligge på mellom 40-50%, og lurer på om noen kan si noe om hvorvidt den fuktigheten jeg har her vil være skadelig for kyllingene? Ikke lett og få ned fuktigheten iallfall...Eller er det noen tips for det, utenom avfukter? Nå skal de klekke på man/tirs.da, så skaden er vel allerede skjedd evt....Dette er forøvrig mix- 14 egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jo, for høy luftfuktighet kan føre til at kyllingen vokser for raskt. På dag 14 snur kyllingen seg i egget, har den vokst for raskt kan det være at den ikke greier å snu nebbet opp mot den butte enden med luftlommen. Det er der den hakker seg ut av egget.

Jeg ville hatt luftfuktigheten under rugingen på mellom 40-45 %. Ved klekking på mellom 55-60%.  Men det kan være andre faktorer også som påvirker klekkeresultatet. Har du åpnet noen av eggene som ikke har klekt, for å sjekke hvordan utviklingen av fosteret har vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! Nå er det jo litt seint og gjøre noe med dette i forhold til denne ruginga da....Håper det beste! Vet liksom ikke helt hvor rugemaskina skulle stått ellers hvis den ikke kan stå der den står nå. På kjøkkenbenken kanskje 😄 Nei....har ikke åpnet noen egg og sett etter, burde sikkert gjort det men synes det er litt ekkelt jeg...Men er ikke 55-60%fukt under klekking lite? Trodde det skulle være rundt 70 iallefall, det står 65% og mer i bruksanvisningen fra Brinsea 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en fin plass å ha rugemaskinen. Det viktige er et rom med stabil temperatur over 18 grader der også luftfuktigheten er stabil. vanlig fukt i et oppholdsrom er ca 40%.  Er den høy blir det mindre behov for å tilsette så mye fukt under rugingen.

Jo, det står 65% eller mer i bruksanvisningen fra Brinsea. Men har du fått dårlig klekkeresultat er det ofte årsaken er for mye fukt. Har den vært nærmere 60% under ruging kan det være at fukt-tapet i eggen har vært for lite. Da er det bedre å ikke justere den for mye opp under klekking.

For mye fuktighet i rugemaskinen forhindrer normal fordampning og resulterer i en redusert klekking. Fukttapet gjennom rugeperioden skal ligge på 11%. For å kontrollere dette underveis kan også eggen veies regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har ikke trengt og tilsette vann under ruginga iallefall! Og både temp og fukt i rommet har vært stabilt, selv om fukt på rundt 55-60% nok er i høyeste laget...Nå piper det som bare det borti der, og flere egge har sprekk, så dette blir som vanlig spennende....Men mente du at dårlig klekkeresultat også kan komme av for høy fuktighet under selve klekkinga? Jeg trodde ikke den kunne bli for høy under akkurat den prosessen...Jeg har fylt i vann nå siden klekkinga såvidt har begynt, men burde kanskje ikke gjort det da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lite sannsynlig, selv om alt med måte. Det som betyr noe er den totale mengden fukt brukt under hele rugeperioden. Er det brukt mye fukt under ruging fram til de siste dagene før klekking må en være forsiktig med å øke fukten enda mere de siste dagene. I ditt tilfelle ville jeg ikke økt fukten noe særlig de siste dagene etter som du har hatt relativt mye fukt under hele rugeperioden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tydeligvis vært en perfekt fuktighet for ruging denne gangen, nå har 11 av 14 egg klekt :D En døde like etter at den fikk ut nebbet, og det er sprekk i ett egg til. Så og ha rugemaskin i et murrom er ikke dumt! Har hatt det tidligere også, men da har jeg klekket ut dvergsilke, lurer på om de er litt vanskeligere og "få til" enn andre raser. Disse var iallefall utrolig spreke og i farta! Hjalp ut bare en. Kjempemoro at det blei så bra resultat når jeg hadde litt bange anelser ang fukt....! Den har nok ligget stabilt på 55%, i rommet var det ca 60%. Under klekking ca 80% i maskina. Så her har dere oppskriften på en vellykket ruging og klekking :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...