Jump to content
Sign in to follow this  
Birdy2

For varmt ved ruging

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk 8 hønseegg som jeg skulle prøve å ruge. Har ikke rugemaskin, men har laget min egen med varme i bunn. Har hull i kassen som står over slik at temperaturen holder seg på ca. 37,7 grader. 
Jeg gjorde en stor tabbe i natt... Sovnet før jeg rakk å justere ned temperaturen og våknet i småpanikk midt på natten for å skru av varmen og sjekket gradermåleren. Den viste litt over 60 grader(!). Er veldig lei meg og må bare spørre her siden jeg er nybegynner når det kommer til ruging. Er det noen sjanse for at det kan bli kyllinger? Eller har den høye varmen ødelagt sjansen for det?

Stod vel slik i 4-5 timer. Dette skjedde forresten på dag 1. 

Nei, da er eggene døde. Ved temperatur på over 41 grader i mer en 30 minutter vil kimen/fosteret i egget dø.

58 minutter siden, admin skrev:

Nei, da er eggene døde. Ved temperatur på over 41 grader i mer en 30 minutter vil kimen/fosteret i egget dø.

Det var trist men takk for svar! Er det ingen sjanse å prøve? Tenkte jeg kunne prøve å ruge i 4-5 dager til og deretter lyse og se om det er noe liv. Eller er det bare å kaste dem?

Tenkte kanskje det kunne være en liten sjanse siden dette skjedde på dag 1 og fosteret ikke har utviklet seg enda

Det var kjedelig..men tross alt bedre det skjedde nå enn hvis det var nesten ferdige kyllinger inni da....! Det spørs om ikke kimen/eggcellen er død som admin skreiv over her, men hvis du lurer på om det stemmer er det jo bare og ruge dem noen dager og se.

Den 1.5.2019 at 23.28, Birdy2 skrev:

Det var trist men takk for svar! Er det ingen sjanse å prøve? Tenkte jeg kunne prøve å ruge i 4-5 dager til og deretter lyse og se om det er noe liv. Eller er det bare å kaste dem?

Du kan jo alltids prøve å ruge de noen dager for å se om det dannes blodårer der. Men 60 grader i flere timer gir jo nesten et kokt egg… Har du prøvd å åpne et av eggene for å se hvordan det ser ut inni?

25 minutter siden, admin skrev:

Du kan jo alltids prøve å ruge de noen dager for å se om det dannes blodårer der. Men 60 grader i flere timer gir jo nesten et kokt egg… Har du prøvd å åpne et av eggene for å se hvordan det ser ut inni?

Har ikke prøvd det nei. Skal jeg prøve å gjøre det? Hvordan skal det se ut inni? Er dag 2 idag.

16 timer siden, silkehans skrev:

Det var kjedelig..men tross alt bedre det skjedde nå enn hvis det var nesten ferdige kyllinger inni da....! Det spørs om ikke kimen/eggcellen er død som admin skreiv over her, men hvis du lurer på om det stemmer er det jo bare og ruge dem noen dager og se.

Ja, det har du rett i. Prøver noen dager til og ser, litt optimistisk kanskje, men... :P 

• Upvote 1

6 minutter siden, Birdy2 skrev:

Har ikke prøvd det nei. Skal jeg prøve å gjøre det? Hvordan skal det se ut inni? Er dag 2 idag.

Jeg tenkte som så at med så høy temperatur i flere timer kan det hende at eggehvitten har begynt å stivne…. Det gjør den ved 63 grader.

Et øyeblikk siden, admin skrev:

Jeg tenkte som så at med så høy temperatur i flere timer kan det hende at eggehvitten har begynt å stivne…. Det gjør den ved 63 grader.

Burde kanskje åpne ett og se? Er nybegynner på dette så hvordan skal det se ut inni på dag 2? Som et helt vanlig butikkegg? 

Ja, du vil raskt se om hvitten er blank og flytende. Har den begynt å stivne litt er det ingen vits i å ruge mere på eggene.

5 minutter siden, admin skrev:

Ja, du vil raskt se om hvitten er blank og flytende. Har den begynt å stivne litt er det ingen vits i å ruge mere på eggene.

Ok. Åpnet et egg og hvitten var blant og flytende. Fant noe som lignet bittesmå blodårer inni der også. Ruger dem i noen dager til og prøver å lyse dem da :)