Jump to content

Hva trenger påfugl

Linda76

Recommended Posts

Posted

Vi er i tanken om kanskje å skaffe oss påfugl, men før den avgjørelsen tas vil jeg gjerne vite litt... Hvor stor plass trenger de i forhold til vanlig prydhøns, og hvilke andre krav har de til for, husly osv...

Setter pris på all informasjon som jeg kan få.. :)

Linda

Posted

Hva mer du med hørt?? Lager de masse leven er det slik å forstå.. Vel det er ikke problem i henhold til naboer, og jeg hører ikke engang hanene som holder på fra kl 0100 nå for tiden jeg så.. :)

Posted

Det er nok en fordel å ikke ha naboer helt innpå seg. På våren og forsåvidt enkelte ganger ellers i løpet av året også kan de være høylydte. Lyden ligner på trompetstøt, hør den her.

.

Påfugler stiller ikke spesielt store krav. Fores gjerne likedan som fasaner og prydhøns. Likevel er det viktig å ha i tankene at dette er en opprinneleg vill art. Velger du å ha påfugler bør de ha en en stor voliere, eller ha muligheten til å gå fritt. Det siste anbefales sterkt. Skal de gå fritt bør du ha et rom til de som de kan være i på natta, det for å holde de unna revefar. Venner du de på at de skal inn i kveldingen blir det en vane.

På sommeren er bær av ulike typer godsaker. Jeg hadde en flokk på fem stykker som gikk fritt for noen år siden, da ripsbæra ble moden var bærbuskene et yndet tilholdssted. Og påfugler er meget trivelige fugler, spesielt om du har flere som kan gå fritt. Da er de veldig lekne.

Voksne påfugler(minst 2 år gamle) er hardføre, takler greit den norske vinteren med 20 kuldegrader. Du bor ikke langt fra kysten vel? Da kan de i prinsippet gå ute året rundt, men ha muligheten til å vagle seg i ly av en le-vegg.

Posted

Tusen takk Tormod, de høres jo helt herlige ut.. .Og så er de så flotte å se på også da.. :) Så jeg skal se hva vi kan få til, å ha dem fritt gående hadde jo vært helt herlig... Men er de veldig utsatt for ørn, for det er det masse av her, og når det gjelder katter så regner jeg med at de er såpass store at dem ikke har sjanse..

Posted

Påfugler spiser alt. Jeg gir de også litt kjøttdeig for å få i dem ekstra proteiner.

Veldig koselige fugler men de er IKKE nabo vennlig. Lyden er skarp og høy. Men du blir vant til den.. ;D

Jeg har tre stk som har sangøvelse rett som det er. party party De kan også gå sammen med andre fugler. Mine går sammen med høner og gullfasan.

Jeg har de inne på vinteren men de kan gå ut om de vil. De sitter ofte ute sjøl om det er 20 minus. Men om det snør eller regner(som i dag >:)) går de inn igjen.

• 1 month later...
Posted

Heia :;)

Var å hørte på påfuglyd,veldig veldig stilig ;)

Har 3 lundehunder,de ble vill i øyan,..og klar til jakt  :D

Har skrevet det før,..og sier det igjen,..kunne godt tenkt meg påfugl,jepp,jeg vet dem lager lyd,har ei venninne som har hatt påfugler.Da truslene om fugleinfluensaen var på topp i media,slaktet hun allt og la ned "bruket"

Noen som har egg fra påfugl...??

Takknemlig for svar.

Janne

• 1 year later...
Posted

Snuser litt på å anskaffe påfugl.

Men kan de gå løst i en hage utenvidere.. uten gjerde mot naboene....? Det er litt sånn åpent og ingen har gjerder rundt om her. Er de hissige av seg, slik at de skremmer nervøse naboer og unger?

Hva trengs av plass. Er et hundehus ok? Eller må de vagle seg i høyden?

Posted

Eg har eit påfulgpar som går inn og ut av låven som dei vil på dagtid. Dei går inn og vagler seg heilt oppunder taket i låven om kvelden. Tviler på du får påfugler til å gå inn i eit hundehus, men eg kan ta feil. Ang lyden så syns ikkje me den er særlig sjenerande, det er helst sjelden våre lager lyd og sidan dei er i låven om natta slepper me lydene tidlig på morgonen. (mørkt på låven vår) Men her er det vel 100-150meter til nærmaste nabo. Det er kanskje verre om de bur tett i tett med naboer. Våre tusler berre rundt på tunet vårt og har foreløbig ikkje gått lenger. Dei går ilag med nokre av hønene våre og er veldig selskaps sjuke tiltross for at dei ikkje er så tamme at dei et frå handa. Eg fekk dei som vaksne og syns det er veldig dumt at eg ikkje får dei til å ete frå handa, men eg kan gå rett forbi dei uten at dei bryr seg så dei er ikkje redde heller. Viss me er ute er dei rundt oss heile tida, mens viss me går inn så holder dei seg rett utenfor låvedøra. Nå er det berre 1-2mnd sidan me slapp dei ut for fyrste gong.

Største problemet me har, er at påfugl hannen er blitt veldig forlikt i bilen vår..  :-\ ..som følge av det hoppa han oppå panseret igår og lagde fine riper i lakken.. Skal love mann min ikkje var sææææærlig blid etterpå.  :-\ :-[ Aner ikkje om dette er eit typisk problem.  ???

Posted

`Hmmm.. at de skal lage så mye lyder disse fjærkledde skapningene... da trroor jeg ikke jeg trekker strikken lenger med en påfugl som spiller på trompet ::D Naboene har mer enn nok glede av hanen min som "vrenger lungene" i tide og utide...

• 2 years later...
Posted

Kromat oppdrett 2 går fint å gi dem , svært glad i rognebær ,solbær , brød ++++. Jeg hadde mine inne på 20 M2 ( 4 stk )på vinterstid ,de hadde god plass rundt seg da , halen er jo kortere på den årstia. Iår skal de gå ute hele tia og har et hus på 10 M2 som de benytter på natta og når det regner :( .. Påfugler er lette å gi gode rutiner og de lærer fort .Har inngjerdet område til dem uten not eller tak så jeg vingeklipper dem etter mytingen ,de holder seg på sitt område uten problem. Mye sang på våren i leketia, men ellers om året er de ganske stille av seg ..kun varsling nå å da . Mine er 6 år gamle nå :(. En fantastisk fugl som jeg aldri blir lei av å fotografere :(

Posted

Takk for svar pippa. Ja det er sikkert lurt å vingeklippe, det har eg aldri gjort før. Korleis gjer du det?

Denne karen skal få gå fritt på tunet, berre han vert kjend med dei nye omgivelsane. Han må gå sammen med hønsa.

Eg har god plass i stabburet, berre eg får omorganisert litt og laga hol i nokre veggar. Dette gler eg meg til :(

Posted

Jeg klipper fjærene på den ene vingen ( langs hele vingen) la den tykkeste delen av fjærskafte være igjen... dette er ikke synlig så lenge de har vingene foldet sammen men klippingen gjør at de ikke greier å få et skikkelig løft ved flyving . Det er hverken vondt eller skadelig for fuglene :blink: . Mine lærte fort hvor de skulle være om natta ...fulgte dem bare inn et par kvelder å lukket døra etter dem , nå går de inn hver kveld å setter seg på vaglen sin.

Påfuglene går som regel greit sammen med høns bare hold de unna kalkunene dine på våren ..det blei krig her hvertfall...

• 1 year later...
Posted

Eg har eit påfulgpar som går inn og ut av låven som dei vil på dagtid. Dei går inn og vagler seg heilt oppunder taket i låven om kvelden. Tviler på du får påfugler til å gå inn i eit hundehus, men eg kan ta feil. Ang lyden så syns ikkje me den er særlig sjenerande, det er helst sjelden våre lager lyd og sidan dei er i låven om natta slepper me lydene tidlig på morgonen. (mørkt på låven vår) Men her er det vel 100-150meter til nærmaste nabo. Det er kanskje verre om de bur tett i tett med naboer. Våre tusler berre rundt på tunet vårt og har foreløbig ikkje gått lenger. Dei går ilag med nokre av hønene våre og er veldig selskaps sjuke tiltross for at dei ikkje er så tamme at dei et frå handa. Eg fekk dei som vaksne og syns det er veldig dumt at eg ikkje får dei til å ete frå handa, men eg kan gå rett forbi dei uten at dei bryr seg så dei er ikkje redde heller. Viss me er ute er dei rundt oss heile tida, mens viss me går inn så holder dei seg rett utenfor låvedøra. Nå er det berre 1-2mnd sidan me slapp dei ut for fyrste gong.

Største problemet me har, er at påfugl hannen er blitt veldig forlikt i bilen vår..  :-\ ..som følge av det hoppa han oppå panseret igår og lagde fine riper i lakken.. Skal love mann min ikkje var sææææærlig blid etterpå.  :-\ :-[ Aner ikkje om dette er eit typisk problem.  ???

Når det gjelder at påfuglen hopper opp på panseret har jeg hørt at dette er fordi de liker å speile seg i frontruta. Jeg satte et speil ut i påfuglgården og det var virkelig suksess. Særlige hunnene bruker store deler av dagen foran speilbildet sitt. De er skikkelig jålete. Dette anbefales, for det ble raskt en yndet aktivitet :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...