Jump to content
Sign in to follow this  
Mirphi

Hjelpe kyllinger ut av egget?

Recommended Posts

Hei.

Kyllingene er under klekk og 3 av 19 har klekket og den 4 er på tur ut. Det jeg lurer på er om det kan komme flere kyllinger av de 19 eggene selv om det ikke er hull på dem enda? Er på dag 22 nå, og så at flere beveget seg i går, men ikke sett mer bevegelse i dag. Om det ikke kommer hull på flere, er det en måte jeg kan «redde» de som beveget seg i går? (Førstegangs ruger) 

takk for svarene jeg måtte få❤️

Det er ofte flere dager fra første egg klekkes til det siste. Det er eggene som er eldst som klekkes sist. Det er lite sannsynlig at kyllinger som ikke har klekt på dag 23 

har "livets rett". Med det mener jeg at det er en grunn til at de ikke har greid å komme seg ut av egget. Det med å hjelpe kyllinger ut av egget blir en avveining en må ta. Ofte er det svake kyllinger som ikke greier å komme seg ut av egget selv, da blir spørsmålet om det er lurt å hjelpe de.  

Men 3 av 19 egg klekt er veldig lite. Det bør klekke langt flere, hvis ikke kan det tyde på at noe har gått feil med rugingen.

Er også mulig at rugemaskina ikke virker som den skal og gjør klekking vanskelig/umulig. "Reservemaskina" her fant jeg ut er slik. Blir for varme steder inne og eggene tørker for mye innvendig - tror jeg.<_< Ikke hatt dette problemet m Ovation 28. Har hjulpet ut flere slike kyllinger og de er spreke og fine og det er jo ikke deres feil om de sitter fast i skallet. Viktig at måleinstrumentene er gode. Tror dette er problemer som hører sammen m "billige" rugemaskiner.