Jump to content
Sign in to follow this  
Kakledame

Infeksiøs bronkitt (IB)

Recommended Posts

Vi har nylig fått vite fra MT at tre av våre fire høner har ib.

De anbefalte avliving av alle, men vi er usikre med tanke på at de kun brukes som hyggehøner. Hvis vi beholder dem alle sammen får blir vi båndlagt i 6 mnd. 

Er det noen som har erfaringer med hva som evt skjer etter 6 mnd dersom vi bestemmer oss for å beholde hønene?

De kan smitte andre høns opp til 5 måneder etter at de er blitt infisert. Etter 6 måneder må en da regne med at de ikke lengre er smittebærere, og Mattilsynets restriksjoner vil derfor opphøre.

Om dere velger å beholde hønsene er det viktig at de blir isolert sånn at de ikke kan smitte andre besetninger/høns. For besetninger med hobbyhøns er ikke dette en uvanlig sykdom, men Mattilsynet må være strenge på grunn av faren for å smitte store besetninger med produksjonshøns. 

Dette er jo også et virus de kan bli friske av etter noen uker, men vil altså kunne være smittebærere opp til 5 måneder etterpå. Det finnes ikke noe behandling, men varme og tilsetting av elektrolytter i vannet kan hjelpe.

Ja, dere vil bli pålagt restriksjoner for adgang til hønehuset (bare nødvendig stell, ikke besøk), må henge varselskilt på døra, bruke separat dress og fottøy når dere steller de og har ikke lov å ta noe som har med hønene å gjøre utenfor gården. Mm. Hvis jeg husker rett. Ganske upraktisk i.fh.t. at det er kosehøns altså. Så vet jeg ikke, men tror, at de krever nye rene blodprøver etter de 6 mån. som dere ev. må bekoste selv. Det må du spørre om, hvis det ikke er klart nok formulert i brev fra M.T. som du har fått/får. Jeg råket ut for å ha fått kyllinger m. IB-smitte uten at jeg merket så mye til det, og slaktet hele bunten, siden denne type " runddans" med M.T. med prøvetaking ikke fristet og jeg hadde planlagt å avle på hønene. Regnet med at det alltid ville vært en eller annen i flokken på ca 20 som kunne være smittebærer mens de andre var friske...
Lykke til!