Jump to content
LinaM

Klukkhøner for første gang, hjelp!

Recommended Posts

For ca 2 uker siden la høna seg ned, jeg var på ferie og de som passet hønene turte ikke løfte henne for å se hva hun lå på. Men det var slutt på egglegginga for hele gjengen. For en uke siden la høne nr. 2 seg ned, fikk ordna med ei vennine som kom med 3 silkeegg, synes synd på henne som lå å ruga på luft. 

Kom hjem fra ferie i forgårs og det viser seg at klukkhøne 1. Ligger på 13 egg og klukkhøne 2. Ligger på 8 egg. Hvordan går dette når eggene begynner å klekke? Vil alle bli klekt? Eller går de av begge to når det har komt 2-3 kyllinger?

har merket eggene, og ser at de andre hønene legger egg under klukkhønene. Har forresten dverg kochin. De ligger vesiden av hverandre inne i rugekassene. Er det noe jeg kan gjøre for at alle 21 eggene klekker? Første klekking er rundt 9. August, andre er en uke senere. Vil helst ikke at hønene skal gå av eggene før alle har klekt, men aner ikke hvordan jeg kan forhindre dette når klukk høne 1. Ligger på egg med en ukes mellomrom, er redd høne nr 2 går av sine egg når høne nr 1 sier seg ferdig...

Du kan flytte den og legge de i egnekasser, jeg har 2 kluks i hver sin pallekarm m lokk over. En ligger på 6 egg den andre foreløpig på 1 plast egg men vurderer 3 ande egg under henne. 1 og 2 gangs rugere. Ingen av de har hatt kyllinger før.