Gå til innhold

Dverg Kochin


andemor

Anbefalte innlegg

En av mine absolutte favoritter når det gjelder hønseraser er dverg Kochin. Dette er en urdverg som opprinnelig kommer fra Asia, og den finnes i mange farger. En trivelig rase som også er strålende flink til å ruge ut kyllinger. Ja, de er vel nesten FOR flink til å legge seg klukk synes jeg! ;D

Jeg har denne rasen i to farger, gull sort/sømmet (åkerhønefarget) og røde. Det er representanter for de røde som er på bildet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Åh så fine Kochin du har.  :)

Når jeg skulle øke besetningen i fjor sommer så tenkte jeg mye på Dverg Kochin, men det ble altså ikke det denne gangen. Men de virker å være fine høns og jeg vil tro det er greit å ha noen klokkhøner vær vår som kan ta seg av rugingen og kylling - oppdragelsen! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det går stort sett veldig bra det! Når de går ute i litt regn og søle kan de jo bli litt møkkete, men de er like rene og fine neste morgen! :) Inne i hønsehuset skifter jeg flis ganske ofte, og sørger for at det aldri blir fuktig på gulvet. Da holder de seg rene og pene hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig farge på dine dvergkochin, andemor. Hadde vært morro og sett bilde av den andre fargen din også... :)

Jeg har også dvergkochin i forskjellige farger, vanlig og krølla.  Synes det er en veldig trivelig rase, og kommer løpende med en gang.  Hadde to høner som lå på egg ved siden av hverandre, når kyllingene kom ut, tok de vare på avkommet til hverandre,..i slutten av uka kommer det kochinkyllinger her...det blir spennende og se hvilke farger det blir. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fått krøllbefjærede kyllinger der en av foreldrene er krøllet. :)

Men er visst ikke lurt at begge foreldrene er krøllet.. da kan det bli for MYE

krøll.. :P (ikke så fluffy)  Virker som det er enklest å få krøllede kyllinger hvis hanen er krøllet...det er min erfaring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det komme krøllbefjæret der det ikke er "bestemt".. .eller hvordan skal jeg si dette... Kan høner som har vanlig fjærdrakt (der også hanen er vanlig) få kyllinger med krøllbefjæret... Bare lurte her jeg.. ???

Det er ikke vanlig at "glatte" høns får krøllbefjæra avkom, da må det eventuelt ligge noe krølla lenger bak "i slekta" som dukker opp, men det har jeg aldri hørt om! Ellers er det som Gåseby sier at bare den ene må være krøllbefjæra ellers blir fjærdrakten ikke bra. Jeg hadde krøllete høner og glatt hane, og jeg fikk nesten bare glatt avkom. Men om det har noe å si for "krøllene" om hane eller høne er krøllbefjæra det vet jeg ikke. Kanskje noen her på forumet har peiling på det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...