Jump to content

Recommended Posts

Har fått meg hønsehus og 5 fine høner :) Hønseholdet går foreløpig veldig bra og hønene ser ut til å trives godt. Men jeg er fryktelig usikker på en del ting jeg ikke klarer å Google meg frem til og håper noen kan hjelpe her inne.

Legger ved bilde av hønsehuset. 

Hvor er det egentlig vanlig å plassere fôrtrau og vannbeholder?

- I verpekassa har jeg halm. Foreløpig ser det ut til at hønene gjør fra seg inne i verpekassa på natta, og nesten ingen ting oppå «gjødselsbrettet» eller hva jeg skal kalle det. Er det normalt? 

- Bør jeg bytte ut halmen med flis i stedet for å unngå utøy og gjøre rengjøring av verpekassa enklere?

- På hele den store underetasjen har jeg kun flis. Bør jeg ha noe annet der i tillegg? 

- Hvordan gjør man det med strøbading/sandbading på vinteren? Skal jeg slippe hønene i hagen da også eller må de være inne i hønsehuset når det er snø ute? Hvis de ikke kan slippes ut lenger på vinteren så får de jo heller ikke badet seg slik de nå gjør i en jordhaug i hagen. Skal man isåfall putte inn sand og jord e.l i hønsehuset så de får gjort det der? 

- Hvor mye mat skal jeg egentlig gi? Skal jeg bare pøse på med tørrfôr og skjellsand i fortrauet i tillegg til alle matrestene de får og alt ugresset de spiser ute? Eller bør de være uten mat et par timer i løpet av dagen? 

Noen andre tips til en nybegynner? Hva gjør dere andre med avføringen? Leste noe om gjødsel og kompost..

Sikkert litt merkelige spørsmål for dere som er drevne i hønsehold, men jeg vil så gjerne gjøre alt riktig med tuppene mine 🥰

82F703D4-583A-4ADD-B83B-A7CAB9240FC8.jpeg

Jeg serverer vann og mat innendørs. Snop serverer jeg ute om sommeren, men da bare i små mengder så det blir spist opp med en gang. Greit for å holde mys og rotter unna. 

Det er en del høns som venner seg til å sove i rugekassa. Da gjør de fra seg der. Har ikke hatt utfordringen selv, men har lest at man kan løfte dem til vagla når de sover for å venne dem til å sove der i stedet. Aner ikke om det virker.

Jeg har sand og jord i hønsegården og hiver inn ei bøtte gressklipp når jeg får hos naboen. Jeg har større hønsegård enn deg og færre høns så da blir det ikke så skitten. Kanskje det er lettere å gjøre rent med flis? Med blandet underlag er det lett får hønene å støvbade også. Du kan jo også sette inn en balje med sand om vinteren. Husk noen hull i bunnen så evt fukt renner ut. Hønene kan godt få gå i hagen om vinteren også. Mine nekter å gå ut i snø, men de er bare bortskjemte.

Jeg har alltid kraftfor i automater. Fyller helt opp og fyller på når det er tomt. Om du henger den opp i taket blir det mindre gris. (10 cm fra gulvet.) Da graver ikke hønsene ut så mye av foret. De bør også ha tilgang på grus og skjellsand (det er ikke det samme) når de er inne eller det er mye snø. Jeg har en automat som henger på veggen. Matrester og slikt får de på et lavt fat som er lett å vaske mellom hver gang. 

Avføring og flis går i komposten eller så graver jeg det rett ned i kjøkkenhagen. Hønsegjødsel inneholder mye nitrogen og er veldig sterkt før det har vært innom komposten. Sammen med flis fungere det som jordforbedring. Flis bruker mye nitrogen når den omdannes til jord.