Gå til innhold

ossent hus har du


hgutt

Anbefalte innlegg

avem

Mitt første hønehus var en stor trekasse på ca 2meter lang, 70 cm bred og ca 70 cm høy. Utenfor hadde jeg kledd den med vindplater for å isolere litt mer en bare kassa. Inni hadde jeg to vagler og to rugekasser, samt vann og forautomat. Jeg hadde riktignok bare tre høner og en hane, men det så ut som at de trivdes og hadde plass nok, de vil foretrekker faktisk fortsatt og legge eggene der inne. De hadde jo en stor utegård så det funket veldig bra. Til lys inni kassa brukte jeg en 60 Watts lyspære, den ga lys og litt varme. Vannet frøs ihvertfall ikke selv om det var opptil 7 minusgrader ute, men jeg hadde nok kanskje måttet isolert mer om de skulle vært der i hele vinter. Kassa kunne åpnes fra toppen i tillegg til at de hadde en egen inngang som var bygd litt inn for å skjærme dem fra vind. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud for et herlig hus da Fuglemakeren.... Jeg kunne jo tenkt meg å bo der..

Hos meg er det nok ikke riktig så flott, men har et hus på ca 2 x 3 meter som stadig har endring i innreding etter hva vi finner ut passer best.. Nå har jeg en ny plan, må bare vente til mannen min kommer hjem så jeg får hintet om hva som kunne vært noe nå.  ::o Pr i dag så har jeg to høyder på en del av huset, og to rugekasser på gulvnivå og fem rugekasser på høydenivå (der er det tre med to oppå) Skal få tatt noen bilder når jeg har funnet ut hvordan jeg vil ha det nå..  8)

Vaglepinnene er av bjørk (ung) som går fra vegg lit vegg på langveggen  i to nivå.. Øverste nivå tror jeg er det eneste som er i bruk nå idag, mens silkene holder seg på gulvet til tider.. I ettermiddag satt faktisk Gulltopp og sov ute i vindfanget mens resten var inne. Vinfang har vi akkurat bygget på da vi måtte ta av så ikke vinden kom rett inn i huset.. Så det er et tips når man bygger nytt, husk vindfang.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

for et fint hus du har laget til hønene dine jeg laget okså et hus til mine høner jeg hade bare tre dyr da jeg bygget det men etter vert fikk jeg flere raser og nå har jeg 31 dyr og da var det for litte men det var ikke helt bort kastet at jeg byggde det for bare noen dager sennere fikk jeg og pappa tre jakt fasaner og det var midt i blinken for dem! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt å bygge noe selv og spesiellt når en kan se at hønene trives med kreasjonen. Jeg fikk noen nye ideer til morsomme hønehus etter at jeg bygde det der, så trolig blir det et nytt hus med hjul på en dag  :(

Artig at du bor på en gård i Kvinesdal. Var ofte i Kvinesdal da jeg bodde i Flekkefjord selv i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...