Gå til innhold

Plutselig...


jane

Anbefalte innlegg

avem

Spiser dem??? Eller...

Hihi... Godt forslag.. Hihi...

Ble helt satt ut her når det plutselig lå to søte små egg i skuffen..

Men.. Jeg hadde tenkt at jeg skulle ruge dem.. Bør jeg ta dem inn og ruge dem i rugemaskinen? Jeg vet ikke om hønene har tenkt å ruge på dem (vet ikke hvem av dem som har lagt dem en gang..hihi..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To egg kan kanskje bli litt lite å ruge ut i en maskin, kjedelig hvis bare en klekker, da blir det vanskelig å få den sosialisert inn i flokken. Men du kan jo samle over noen dager å så legge de i maksinen.. Du kan samle egg i opp til 14 dager slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To egg kan kanskje bli litt lite å ruge ut i en maskin, kjedelig hvis bare en klekker, da blir det vanskelig å få den sosialisert inn i flokken. Men du kan jo samle over noen dager å så legge de i maksinen.. Du kan samle egg i opp til 14 dager slik jeg har forstått det.

Skal jeg bare la dem ligge i hønsehuset da, eller skal jeg ta dem inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

hvordan går det med selma og silje (de gamle navnene) :)

Hvis det er de sine egg er de befruktet og da kan du få kylinger

av ren Chabo eller moderne engelsk kamp/chabo. PS: de har

gått med haner hele livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

hvordan går det med selma og silje (de gamle navnene) :)

Hvis det er de sine egg er de befruktet og da kan du få kylinger

av ren Chabo eller moderne engelsk kamp/chabo. PS: de har

gått med haner hele livet :)

Heisann!

De heter fremdeles Selma og Silje ;) Og det går veldig bra med dem! De fant seg fort til rette begge to. Hanen var litt skeptisk med det samme, men det tok ikke så lange tiden før han fant seg plass midt i mellom dem :D

Pipp har også gått med haner hele livet, så da spiller det ingen rolle hvem som har lagt eggene, de er befrukte uansett da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk  :)

Vil nesten tro at de har lagt egg tidligere.. Den ene er jo over 1 år og de andre tett på et år.. Og har gått med haner hele tiden.

Men det er kanskje ikke en selvfølge?

(Gosh.. jeg spør masse rare spørsmål )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

Fint og høre at alt går bra med dem :)

Selma er nå 1 år gammel og har lagt mange egg.

Silje er født første uka i juli 2007 og har lagt en del hun også egg. ::)

Godt det er noen som har kontrollen på hønene mine..  ;D Takk skal du ha <:

Måtte sjekke om Pipp hadde lagt egg før, og det har hun.. Hun er litt eldre enn Silje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det skulle gå greit å samle rugeegg av dem nå, selv om de "beste" rugeeggene kommer etter at høna er 1 år. Vet ikke om det er forskjeller på dverg og stor rase..  Ellers er det hyggelig at du har kommet med her på forumet. Og ingen spørsmål er dumme her.. Om du tar deg litt tid til å lese igjennom noen tråder, så lærer du sikkert mye. Om du ikke har drevet med høner tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det skulle gå greit å samle rugeegg av dem nå, selv om de "beste" rugeeggene kommer etter at høna er 1 år. Vet ikke om det er forskjeller på dverg og stor rase..  Ellers er det hyggelig at du har kommet med her på forumet. Og ingen spørsmål er dumme her.. Om du tar deg litt tid til å lese igjennom noen tråder, så lærer du sikkert mye. Om du ikke har drevet med høner tidligere..

Det er bare litt for gøy dette  :)

Er helt fersk, så jeg leser og leser her inne. Har lært kjempemasse! Men det er alltid noen ting jeg ikke klarer å finne svar på, så da kommer spørsmålene.. Litt i rykk og napp, sånn at dere "drevne" får litt pause fra meg innimellom... hihi....

Jeg er kjempetakknemmelig for alle svar, tips og råd jeg får her inne ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chabo er veldig flinke mammaer. Jeg hade ventet med å ruge til en av hønene dine blir klukk. Forvar alltid eggen i 10-12 grader liggende med spisse siden nedover, sett en liten klots under langsiden av eggkartongen så den tilter noe, og bytt side hver dag (da "fastner" ikke egget). Da er du redo med fine rugeegg når du får en klukkhøne.

Dere feiret vel Selma sin bursdag (klekkdag?) 3. mars?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chabo er veldig flinke mammaer. Jeg hade ventet med å ruge til en av hønene dine blir klukk. Forvar alltid eggen i 10-12 grader liggende med spisse siden nedover, sett en liten klots under langsiden av eggkartongen så den tilter noe, og bytt side hver dag (da "fastner" ikke egget). Da er du redo med fine rugeegg når du får en klukkhøne.

Dere feiret vel Selma sin bursdag (klekkdag?) 3. mars?  :)

Selma ble feiret vet du :) Du skulle sett hele familien synge bursdagssangen for henne i hønsehuset.. hihi...

Skal jeg spare på disse eggene som kommer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...