Gå til innhold

Redd for at kyllingene skal dø


Maharte

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg er helt ny på hønsehold, og har anskaffet meg en høne (8 uker gammel) og 7 kyllinger (4 uker gamle).
Leser meg helt gal på forumer og google om at det er stor sjanse for at kyllinger dør.
Er det noe grense for når de er "trygge", eller kan dette skje nårsomhelst?
Har jo allerede klart å bli så glad i de søte små.
Vet ikke om rasen har noe å si på dette, men har to auracana, to kobberhalset maran, to sølv wyandotter og to gull wyandotter (ene er gullhøna på 8 uker).

Håper også noen vet noe om hvordan jeg kan skille hanene fra hønene, eller om dette er for tidlig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Høns er relativt enkle å holde. De kan selvsagt dø om de blir syke, men med normalt renhold, bra mat og nok varme så vil de nok vokse seg store og sterke.

Vet ikke hva du mener med "trygge", men har de et eget rom eller et avgrenset sted de er på vil de nok føle seg trygge. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De første kyllingene mine reagerte veldig på stress (tordenvær, byggelyder mm.) og ble syke og noen få døde. Siden det var mine første, trodde jeg bare at kyllinger var veldig ømfintlige. Men det var feil, det viste seg nemlig mye senere, når de var blitt voksne og tilsynelatende friske, at de var smittet med IB, en luftveissykdom som i Norge anses være alvorlig og uønsket.
De kyllinger som jeg selv klekket senere (etter at første flokken var slaktet) med rugemaskin, var overhodet ikke sarte på den måten. Det er faktisk uhyre sjelden det er noen fugler dør her, men de første dagene etter klekking kan det skje at noen svake kyllinger takker for seg. ( 2-3st. per år av totalt ca. 50-60 kyllinger/år) Noe raser (Faverolles f. eks. her) er ikke så flinke med å finne frem til vann og mat selv når de skal ut av ruhgemaskinen, og trenger litt hjelp til å finne frem.
Jeg har i år kjørt på med å "adoptere" alle små kyllingene til en hønemor som ruger, og det er veldig lettvint i fh.t. stell hvis en ordner det slik at kyllingene har et eget bur el. noe der de store ikke slipper inn, men de små kan gå inn i og finne mat og vann.
Så hvis det skulle vise seg at kyllingene har en tendens til å bli syke og dø, så ville jeg utgått i fra at det noe som er feil, enten ang. de tingene admin skriver i tråden over, eller sykdom.
Lykke til med de flotte kyllingene dine!

(Men du må nok regne med å vente på egg i noen måneder til, eller ev. la de vokse helt frem til at det blir lysere tider i hønehuset. Synes selv det raskere ble bedre størrelse på eggene når hønene fikk vokse utover vinteren og komme i gang med egg utover januar når jeg øker lyset i hønehuset.)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsforskjellene på de rasene vet jeg ikke noe om, men vi har hatt masser av ulike kyllinger her. Av og til kan en kylling dø, men de aller fleste har overlevd til voksen alder. Den ene kyllingen vi har mistet brukte veldig lang tid på å komme ut av egget. Da hadde den litt krokete hals i tillegg til et ben som sto rett ut til siden. Den døde på tross av en tur til veterinæren. Jeg mistenker at den hadde noen problemer med svelget som gjorde at den ikke fikk i seg nok næring. Den svelget "rart". Ellers har alle overlevd. Det er vel snakk om 25-30 i alt. Vi har ikke hatt noen av disse skumle sykdommene man kan lese om på nettet. (Bank i bordet.) Håper det kan betrygge deg litt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...