Jump to content

Agressiv oppførsel / Spørsmål ang tamming av indisk løpeand

Recommended Posts

Hei, Nå har det seg sånt at vi har hatt en and og en andrike. Etter at and (damen) hadde låget på egg fikk vi 6 andunger idag da den ene kom 2-3 timer etter de andre. De prøvde nettop og svømme da andrike kom og kakka den yngste i nakken som da gjorde at den døde. Er det noen som vet hvorfor dette skjedde og om man bør seperere dem eller om de bør forbli sammla. Lar dem gå på ett stort uteområde med litt dekke.

Tamming

Har hørt at man kan temme indiske løpeender men vet ikke hvordan man gjør det. Er det noen som har noen tips eller triks til hvordan dette kan bli gjort?

Dette høres ut som noe uvanlig adferd. Men mulig hannen ser på andungen som inntrengere. Du kan kanskje holde et øye med den, og dersom du ser at den har en aggressiv oppførsel mot de andre andungene så bør du flytte den til et annet område.

Erfaringen min er at indiske løpeender ikke blir så lett tamme. Men du må begynne mens de er andunger, gi de brødsmuler og annet de liker fra hånden. Å temme voksne løpeender  tror jeg er krevende.

• Thanks 1

Den 25.8.2019 at 23.58, admin skrev:

Dette høres ut som noe uvanlig adferd. Men mulig hannen ser på andungen som inntrengere. Du kan kanskje holde et øye med den, og dersom du ser at den har en aggressiv oppførsel mot de andre andungene så bør du flytte den til et annet område.

Erfaringen min er at indiske løpeender ikke blir så lett tamme. Men du må begynne mens de er andunger, gi de brødsmuler og annet de liker fra hånden. Å temme voksne løpeender  tror jeg er krevende.

Ok! Tusen takk for svarene! Vi har nå flytta andemor og andungene inn i et drivhus. Får prøve og få andungene tammet.

• Upvote 1