Jump to content
Sign in to follow this  
Maharte

Avføringsklumper på klørene

Recommended Posts

Når vi hentet kyllinger for en uke siden hadde tre av kyllingene steinharde avføringsklumper på føttene... aner ikke hvordan jeg skal få det av 🥺 ser ikke særlig behagelig ut å gå med.. den ene araukanaen blir også hakket på av andre kyllinger og har veldig lite dun på magen og bakover (nesten helt naken der).. har flyttet den og to av de andre minste inn i en pappeske i stuen nå, men vet ikke hvordan det blir når de flytter tilbake til flokken(?)🤔 noen som har noe tips?

kyllingene er nå 5 uker gamle

egentlig er alle tips til førstegangs hønsehold hjertelig velkomne her 🙈

E2E73947-C2FD-453F-AB31-CF1235D2D859.jpeg

Klumpene på føttene/neglene får du av ved å løse de opp i vann og forsiktig bruke fingrene på de. Kyllinger også er opptatt av rangordning. Vil tro at hakkingen vil avta etter hvert. Men det kan bli problematisk å sette de sammen igjen om de blir lenge fra hverandre. Da kan de bli sett på som nykommere/inntrengere og dermed bli utsatt for hakking.

• Thanks 1

Nå har jeg klart å få bort den værste møkkaklumpen, men tåa ser så vond ut! Vet ikke om hun klarer å bevege den og den er helt rød og sår 🥺 såg ut som hun har hatt den klumpen på siden hun var bitteliten og at tåa bare har vokst inni den.. er det noe jeg kan smøre på for at den ikke skal være så sår?

har også lest litt om koksidiose og lurer på om hun kanskje kan ha det(?) hun ser ikke så sår ut i stumpen, som jeg har lest at de ofte er når de har dette, men hun har tidvis litt diaré og er veldig slapp.. 🥺

8B5E4A75-C41D-42C2-932B-65D62E65E57C.jpeg

425A7604-5686-4DF3-99A2-78A1E5EC0803.jpeg

Ropavet sårspray fungerer veldig bra på sår. Avem.no/Ropavet sårspray Tviler på at hun har fått koksidiose, den er veldig akutt og de blir raskt veldig slappe når de får det. Det er vanligvis noe de får som kyllinger dersom de har gått på fuktig underlag, og dermed fått smitte i seg.4fd98923cec317f043593cd936bccdc4-image.j

• Thanks 1

Hvis kyllingene hade slike klumper når du fikk de/hentet lurer jeg litt på oppdretteren. Det er viktig å være på sin vakt og inspisere dyrene nøye ved handel! Det bør ikke være slik at det første nyinnkjøpte kyllinger trenger, er behandling mot sykdom/problemer. Kyllinger bør ha det tørt  og strøet må skiftes ofte nok. Slike klumper formoder jeg kommer av våt og møkkete underlag over tid. Synes kyllingen som ser bar ut på magen på bildet ser mere ut som om den har legat i våt/møkkete strø slik at dunene  har klistret seg fast i stedet for å være fluffige, enn at den er blitt hakket på. Hva brukte oppdretteren for strø og hva bruker du?