Jump to content

For til kalkunkyllinger

kim-rudi

Recommended Posts

Er det noen som har gode tips for hva vi kan fore kalkunkyllinger med?

Vi har i flere år gitt dem kalkun1, men når vi skulle bestille inn årets for til kyllingene på felleskjøpet. Fikk vi beskjed at de ikke produserte kalkunfor i sekker lenger. Da måtte vi kjøpe dem i bulk.

Oppdrett 2 er et bra all round for. Du kan sikkert bruke det. Har dere undetsøkt på andre Felleskjøp forretninger i nærheten? På enkelte utsalg har de en dårlig service overfor kundene. Kan være at nettopp utsalget derer bruker har lite etterspørsel etter kalkunfor, og at de derfor er uvillige til å bestille bare noen få sekker. Dette har jeg opplevde selv, kjørte da til Trondhein, 4 mil unna og kjøpte foret istedet.

Vi har 2 felleskjøp i nærheten. Den ene har forferdelig service så den bruker vi ikke. Den andre har veldig god service. Tidligere år har de bestilt for oss fra Bergen, der de vistnok lager kalkunforet. De ringte til Bergen mens jeg hørte på. Der de sa at de solgte så lite kalkunfor, at de sluttet å selge det i sekker.

Jeg har nå foret dem med oppdrett2 som en nødløsning, sammen med hirsefrø. Dette er et for som går ann, men det er ikke som kalkun1.

På felleskjøpet anbefalte de Tuppen. Hvordan er dette for kalkunene?

Felleskjøpet har møller flere steder i landet, men det er sikkert sånn at utsalgene i området dere bor i får foret nettopp fra møller som grenser til deres distrikt.

Tuppen er et bra for det, men det er en del dyrere enn oppdrett 2. Tror nok det blir litt hip som happ hva dere velger. Det er i de første kritiske ukene en merker forskjellen på foret. Muligens vil overlevelsesprosenten på kyllingene være høyere med skikkelig kalkunfor.

Er det et eget for til vaktler? Hvor kan en kjøpe dette?

Det er litt dårlig utvalg på for i norge for oss som driver med hobbyfugl. Det finnes ikke noe eget for for vaktler å få tak i. Oppdrett2 er greit å bruke til vaktler. Jeg brukte kalkun1 til vaktelkyllingene da jeg hadde det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...