Gå til innhold

Tiurleik


Rune

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med tiurleik? Jeg har lenge hatt lyst til å dra på tiurleik, men det har liksom ikke blitt noe av,. Men nå har jeg bestemt meg for at det skal skje ;) Men på hvilket tidspunkt kan man egentlig "starte" å gå ut for å se? Noen som har erfaringer? Her jeg bor så opplevde vi engang for et par år siden under vårånna når vi sådde et jorde at det kom 13 stykker ut på jordet å begynte å spille, og dette var i førsten av mai. Og de er blitt observert på samme jordet av andre også, men trur nok det er mye spennende å ligge i kanten av ei myr å følge med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Dette har jeg i noen år hatt planer om. For meg har det blitt med orrleik. Det skal jeg på nå i de nærmeste ukene. Tiuren holder til mere der det er litt skog, i motsetning til orrfuglene som trives med mere myr/åpent lende rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel morro? :D hehe Jeg trudde faktisk at tiuren og orrhanene spelte på samme områder jeg.. Men trur du at de har begynt å spille nå? Men det kommer sikkert an på hvilket området i landet det er ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt tidlig ennå, men dra ut og se etter beitefuruer, der hvor storfugl sitter i og spiser bar av hvis det er snø i terrenget vil du finne mye lort, bar og kvister under treet. dra til en slik en tidlig en morgen. da kan du høre vingeslag av storful i nærheten. spiller de ikke ennå kan du ta to tørrkvister som har en fingertjukk diameter, slå disse mot hverandre og du får en lyd som ligner på kneppelyden til tiur i spill. gjorde dette sist helg og da kom det to stykker og landet i et tre ved siden av meg bare 10-15 meter unna. men du må som sagt ut tidlig på morgenen, 5-6 tiden er som regel tidlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såg tiur nå nettopp  :o :o den fløy 2-3 m fremfor bilen så opp i ett tre fikk tatt noen bilder men de ble ikke gode, prøvde å slå med pinner funka i starten men så kom det ein bil som brumma forbi nor eg fekk opmerksomheten hans >:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var å såg til camping vogna som er mitt i eit tiur "rike" åså kjørte vi ned en smal liten vei og det var der eg såg den, eg skal kansje såve i camping vognai helga og gå ut tidlig og se om eg ser tiur. skal ha med fotoapparatet og prøve og ta bilder  :) vet det er mye tiur her har tilogmed vert så heldig at eg har sett en hubro :o og den var sær!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da ser jeg det har gått over 2 år siden jeg laget denne tråden. Og ennå har jeg ikke vært på tiurleik :) Det er ikke bra. Men nå må jeg se å få gjort noe med det gitt. Flere som har hørt dom spille nå så da får jeg vel snart prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...