Gå til innhold

Gentikk for nybegynnere


Arne aka norwegian

Anbefalte innlegg

Fra et annet emne:

Men her er en PDF-link, som Lone sikkert kjenner. Det er en serie artikler som Flemming Schiøtte skrev på 90-tallet. http://www.hadstenfjer.dk/arv/arvelighed.pdf

NB!! Det har skjedd mye i genetikken siden dette ble skrevet, så vær obs på at ikke alt Schiøtte skriver stemmer. Men det er en god innføring, og kan kanskje hjelpe deg et stykke på vei. Så kan vi heller komme tilbake til det som ikke helt er gangbart lenger.

Eller se på dette: http://www.fuglepraten.no/index.php?topic=2283.0

Lykke til! Hvis dere har spørsmål underveis, skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

:D

Joooo - men likevel, hvis du tenker på når de ble skrevet, så er det imponerende at han har klart å formidle så komplisert materiale på en forholdsvis forståelig måte, synes jeg.

:;)  ...men jeg er vel ikke helt objektiv. Det var Schiøtte som tente min interesse for arvelære/genetikk, så den begeistringen henger vel ennå litt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over noen kjempegode introduksjonsartikler på dansk. Det skulle vel gå an å lese for de fleste??  :)

Artiklene er enkle og forklarer godt om det grunnleggende i hønse-genetikken.

NB!! MEN det som står om blå farge må dere bare hoppe fort over! Det gjelder figur 2 i første artikkel og det meste av artikkel 3.

http://hadstenfjer.dk/php-files/articles.php?cat_id=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)  Det er feil, ja.

Hvis du ser i emnet "Hvilke farger kan jeg vente" er det diskutert. Da skrev jeg:

Blå er ikke en rent-avlende farge.

Det er en svekkelse av den sorte fargen, slik at denne ser blå eller grå ut. (Blå-genet gjør ingenting med rød/brun farge!)

Blå er et delvis dominant gen. Det vil si at effekten viser seg når dyret har bare et gen for fargen, men at det kreves to gen for at effekten vises fullt ut.

Blå dyr er splittet/heterozygote for genet for blått, som kalles Bl, for engelsk "blue".

Dyr som er reine/homozygot for blå-genet, blir hvitgrå med innslag av svart/blå fjør (slik Andreas har nevnt)

Det motsatte er igjen dyr som er helt uten genet for blått. Dette skrives bl+/bl+ og sier ingenting om fargen ellers - bare at dyret ikke bærer genet for blå!

Av dette følger at for å få blå kyllinger, MÅ en av foreldrene bære genet for blått! Og gjør de det, så synes det; de er enten blå eller splash i de partiene som normalt er sorte.

Det er altså IKKE riktig at blå er en "mellomting" eller blanding av sort og hvitt! (Eneste minimale mulighet skulle være om den hvite egt. er en svært, svært lys splash-farget)

Du får IKKE blått ved å krysse et sort og hvitt dyr!

Krysningseksempler med blått:

(For eksempelets skyld sier vi at vi snakker om helt sorte eller blå dyr)

Blå X Blå = 25% sorte (bl+/bl+), 50% blå (Bl/bl+), 25% splash (Bl/Bl)

Splash X Splash = 100% splash (Bl/Bl)

Sort X Blå = 50% sorte (bl+/bl+), 50% blå (Bl/bl+)

Splash X Blå = 50% splash (Bl/Bl), 50% blå (Bl/bl+)

Sort X Sort (eller hvit eller en hvilken som helst annen farge, med unntak av blå eller splash) = INGEN blå!

Ut fra det skulle du også kunne finne ut hvorfor det er feil...  ::)

(Men spør gjerne mer, det er den eneste måten å finne ut av ting på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...