Gå til innhold

Løse prydender.


Andreas E.

Anbefalte innlegg

Veit det er menge som har stokk and løs uten at dom har gjort noe med vingene så dom kan fly om dom vill og det går helt fint.

Men med F.eks gravand og mandarinender osen er det å kløpe den ene vingen sånnate dom ikke får flyd og så la dom gå løse? Vil dom da ta beina fatt å begyne å gå mot vann? Eller vil dom gjøre såm de fleste tamender å rusle litt runt om på tåmta? Noen såm har prøvd deta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

De kommer sannsynligvis ikke tilbake.. De vil nok gå rett til vannet.Er ikke så tillitsfulle som tamender.

For et par år siden. Så fikk jeg se en mandarin vandre langs volieren på utsiden. Vet ikke hvor lenge den har vært utenfor. Da jeg skulle forte meg og hente håven og kom tilbake så hadde den allerede kommet seg inn i volieren :)

Men endene er nok forskjellige. En par kjøpte mandarinender av meg. Senere så stakk en mandarin hunn av men hun holdt seg til området. Når de kom for å fange henne så fløy hun mot skogen. Men de fikk henne inn tilslutt. Så senere stakk hannen av og kom aldri tilbake.

En kar kjøpte en bahamaand. Den kom seg ut og kom ikke tilbake. Noen er heldig og ikke.

Men det avhenger hvor lenge fuglen har vært hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. nei dom er vell ikke det nei.

Hehe ja da hadde du jo fryktelig flaks da :)

ja det er det da. ja litt forskjelige situasjoner ja.

Men f.eks at jeg kjøper noen egg av gravender eller mandarinender og legger dom under smaragdanda sammen med noen smaragdegg og lar hua ruge dom ut og dom går fritt. Trur du det er støre sjanse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. nei dom er vell ikke det nei.

Hehe ja da hadde du jo fryktelig flaks da :)

ja det er det da. ja litt forskjelige situasjoner ja.

Men f.eks at jeg kjøper noen egg av gravender eller mandarinender og legger dom under smaragdanda sammen med noen smaragdegg og lar hua ruge dom ut og dom går fritt. Trur du det er støre sjanse da?

ja da er det større sjanse da..

en venn av meg la gravand egg under moskusand...

de tusla rundt  ..

men han tok vingene på dem..  for sikkerhets skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark er det vanlig å klippe av det ytterste leddet på den ene vingen. Da blir anda ute av stand til å fly. Hos oss her i Norge er dette ikke særlig brukt, heldigvis. Etter min menig er dette helt forkastelig.

En grei måte å sørge for at anda ikke blir flygedyktig/ikke kan fly vekk, er å klippe av en del av svingfjærene på den ene vingen. Viktig å ikke klippe for langt inn mot fjærfestet, da kan man skade/komme bort i nerver som ligger der.

Fuglene feller fjær senhøsten, da vokser det ut nye fjær, derfor må man passe på å klippe de aktuelle fjærene ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei tenkte ikke på å kløpe av det yterste lede jeg da. har da tid til å kløpe den ene vingen litt hver gang dom feller fjør. Har alderi har vilender er dom mere skvetene,nervøse,rede,sky en tamender? tenker da på hvis jeg hadde fått tak i noen egg å lakt under anda mi for da får jeg dom såm små da er det vell mulig å få dom så tame at dom ikke bryr seg stort når en er i nerheten av dom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste ville være å ha den typen ender i innhegning med tak over. Jeg har ikke så mye erfaring med dette selv, har bare hatt et par stokkender en gang, og de ble absolutt ikke tamme. Men andre som f.eks har Mandarinender, sier iallefall at innhegning er det beste til den typen ender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville arter med ender blir ikke særlig tamme. Bør ha not over dammen ja. Fugler som ikke kan fly er temmelig forsvarsløse. Har du en stor dam kan det gå, da er de ute i dammen på natta, og dermed sikre på ikke å bli tatt av rovdyr/rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...