Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Arne aka norwegian

Om dominant og recessiv

Recommended Posts

Her er et par "enkle" huskeregler:

- Hvis egenskapen er dominant, vet du genotypen for alle individer som ikke viser den!

- Hvis egenskapen er recessiv, vet du genotypen for alle individer som viser den!

Husk at dette gjelder for kun et gen/arveanlegg av gangen.

Husk også at ikke alle dominante gener er fullstendig dominante - noen er det vi kan kalle ufullstendig dominante. Da må man ta det med i vurderinga.

(Si fra hvis det er behov for forklaring eller eksempler!)

Prøver å sette meg in i genetikk, og har funne ut at det ikkje er like enkelt alltid. Skal ha tilegna seg ein god del kunnskap, for å gjere ting rett. Dette er gresk for meg, vennligst forklar  :smiley:.

Fant noko i ei avis som heiter Nytt i uka frå onsdag 4 august 2010.

Sitat: "Playboy i hønsehuset. Sjangsen for å vekse opp som hanekylling er mikroskopisk. Men noen få utvalgte får et langt liv med rikelig tilgang på mat og sex.

-Av alle hanekyllinger som klekkes, er det bare noen promille som får vokse opp å bli avlshaner. Så man kan godt snakke om å trekke det store vinnerloddet, sier Bernt Snappa dagligleder for Nortura Samvirkekyling. De fleste kyllinger kommer fra en avlslinje der hønenes egenskaper som eggleggere er det viktigeste. Her er guttenes overlevingsprosent lik null. Alle hanekyllingene blir filet.

-Fra den andre slektslinja får vi flotte haner, så her er det jentene som går automatisk til slakt. Men antal individer er mye lavere i denne grenen av slektstreet, for det trengs bare en eneste hane for å befrukte ti høner, sier Snappa."

Da kjem spørsmålet, dette gjeld produksjonshøns. Er det same måten ein lettare kan skille ut prydhøns etter standard?

Er eg inne på noko eller  :smiley:

• Create New...