Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Arne aka norwegian

Oppskrifter som bruker MANGE egg?

Recommended Posts

Bortsett fra eggerøre og omeletter!  ;)

Gjerne noe som kan fryses, for å være ekstra vanskelig... (men ikke noe krav!!  ::D)

Hvis jeg har egg jeg trenger å bruke opp, lager jeg "eggeboller i hvit saus"  ;D Altså, i stedet for fiskeboller bruker en egg. Var visst vanlig å lage før i tida...

Hvis jeg har egg jeg trenger å bruke opp, lager jeg "eggeboller i hvit saus"  ;D Altså, i stedet for fiskeboller bruker en egg. Var visst vanlig å lage før i tida...

Dette har eg ikkje høyrt om før..Vanlig kokt egg i kvit saus eller? Er det mulig å få oppskrift? Viss nokon har oppskrift på god iskrem kunne eg tenkt meg det og.. (Dette er vel i tråd med Arne sin intensjon med innlegget?)

Min mor brukte å lage klæppsup (kleppsuppe). Det er eggboller i melk. Kjempegodt!

Mange gode forslag! Pøs på med flere.... ;D

Oppskrifter hadde også vært fint. Hvordan lager man eggeboller?

Deviled eggs? Hva er godt å ha i/blande eggeplomma med?

Kva med majones? Eg har ikkje sjølv laga det men når egga strøymer på skal eg prøve å imponere ein kresen gubbe med heimelaga majones..og då BØR eg berre finne norges beste oppskrift ellers reiser gubben og handler sin vante majones..

http://www.egg.no/ArticleListShort.aspx?mnu1id=4508&mnu2id=4538

Her var litt om både kylling og egg...

Kom nett på at eg lagde eggelikør til påske. Det varierer frå oppskrift til oppskrift kor mange egg som skal brukast. Såg også ein mokkalikør (til madammen?) med egg i, som eg planlegger å prøve meg på..
/>http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift24542.asp

Hva med en mandelbunn?? Der går det med 7 egg..

Bunn: 7 eggehviter, 300g melis, 300g malte mandler

Bland melis og mandler - rør inn stivpisket eggehvite..

Fyll: 150g melis, 150g margarin(mykt, men ikke smeltet), og 3-4 eggeplommer.

Dette blandes. Smelt så 1/2 pl. kokesjokolade i i en kjele med 3 ss sterk kaffe. Bland....

Kaken kalles mokka-kake iflg. mammas kokebok ;D

NB! Ikke et ord om slankekur.... ;D

Hysj Lone, ikkje snakk om det unevnelige!!

Eg lager meg foresten ofte salat med egg og skinke i. Då går det med 2-3 egg og salat er eg faktisk så glad i at det går med ei stor skål iløpet av dagen.

Dagens sunne eggetips!  ;D

Dette har eg ikkje høyrt om før..Vanlig kokt egg i kvit saus eller? Er det mulig å få oppskrift?

Jepp, du bare koker eggene og så lager du hvit saus - heller oppi eggene og vips: "Eggeboller i hvit saus"  ;D Kan være fint med karri oppi og, om du liker smaken. Godt med potet og revne gulrøtter, akkurat som fiskeboller.

Hva med å ta en kikk i noen gamle kokebøker, for eksempel Schønberg-Erken? De pleier å ha enorme oppskrifter av typen "Man tager åtte snes æg og trende liiter fløde". Du finner sikkert noe som er nedfrysbart.

Og om det blir ekkelt når det tines opp kan jo hønene få det, - så får du nye egg å eksperimentere med  :D

I min barndom fikk vi egg, ikke oftere enn på søndagene, og knapt nok det. Da jeg selv fikk barn, var det en av mine gutter som elsket egg som meg. Jeg hadde helt fra min egen barndom drømt om å spise så mange egg som jeg bare ville, skikkelig kose meg! Hva gjorde jeg?  Jeg gjorde noe jeg aldri har hørt noen andre har gjort, eggekalas kaldte jeg det. Kasserollen ble fyllt med egg og kokt på vanlig måte. Jeg klarte 5 egg, den ene av guttene klarte 5 egg og de andre to klarte bare ett hver. Oy, oy, en herlig eggerett - med mange egg! Vi hadde eggekalas bare den ene gangen.

Man siger, at æg har samme virkning på mænd, som østers....

I har været det rene dynamit  ;D!

Jeg tar opp igjen denne tråden her, da jeg ønsker meg flere gode opp skrifter på retter som inneholder MANGE egg!! Vi får for tiden for mange egg, selv om vi gir bort en del, men allikevel ikke nok til å åpne for utsalg- så hva kan vi bruke eggene til?

Regner med at det er mange av dere som sitter på gode, spennende retter med egg:-))?

Eg lagar eggelikør i oppskrifta mi går det 10 eggeplommer, av kvitene lagar eg gjerne snøegg (her er det godt med eggelikør som saus) eller marengs. Når eg føler for det går det også egg til hår og hudpleie, høres kanskje ekkelt ut men det virkar ;)

Ja, eggelikør er jo godt. Og med 10 eggeplommer så forsvinner det jo noen egg:-))

Men hvordan bruker du egg til hud og hårpleie? Blander du det med noe eller brukes de naturell?

Og hva hjelper det mot- tørr hud, fett hår, kviser???? ;)

Til håret både som kur til tørt og slitt hår, som balsam og sjampo. Som ansiktsmaske: næring og huktighet til alle hudtypar.

(Mulig eg har lagt ut oppskrift før)

Til slitt og tørt hår.

Du treng:

1 egg

2 ss solsikkeolje

1/2 agurk

Visp egget, ha i solsikkeolje og mos den halve agurken inn i blandinga. Fordel i håndkletørt hår og la virke i 15 minutt. Det kan være lurt å pakke håret inn i et håndkle mens kuren skal virke slik at det ikkje renn for mykje. Egget gir håret glans og agurken gir håret ditt fuktighet.

Kan oppbevares kaldt i 3 dagar.

********************************************************************************************************

Balsam:

1 ts babyolje (Grønn hverdag. Best i test)

1 egge plomme

1 kopp vatn

Slik gjer du:

Pisk eggeplomma til den er luftig, tilsett litt og litt av oljen.

Tøm vatnet i ei passe skål, tilsett blandinga i vatnet.

Fordel godt i håret, maser godt.

La virke nokre minutt, skyll godt.

Kan oppbevares kaldt i 3 dagar.

*********************************************************************************************

Sjampo

1 egg

1 ss oliven eller babyolje

1 ss sitron juice eller pressa sitron

(eller nokre dråpar sitronolje, Apotek).

1 ss uparfymert sjampo (Laktasyd på Apotek)

1/2 kopp vatn.

Kjør alt bortsett frå shampoen i ein blender.

Rør inn shampoen til slutt.

Om du ikkje har blender, pisk egg tilsett olje litt etter litt ( olje kan sløyfast til feitt hår). Tilsett vatnet og rør inn shampoen til slutt.

Ha på tett flaske, kan oppbevares kaldt i 3 dagar.

************************************************************************************

Ansikts maske

1 ss honning

1ss kombucha te (kan bruke kamille te den er antiseptisk og rensar feit hud)

1 egge kvite.

Slik gjer du:

Skill egge gule og egge kvite.

Pisk eggekvita stiv og tilsett honning og komucha te.

Rør til du får ein kremet konsistens.

Påfør med ein mjuk svamp, la maska tørke før du skyller godt.

• Create New...