Jump to content
Sign in to follow this  
Solhønemor

Vaktler eller høner?

Recommended Posts

Hei! 
Ønsker  meg høner i hagen! Egne egg er fantastisk. Har tidligere hatt høner. 
Nå har jeg flytta og har lyst til å prøve igjen. 
Bor i boligfelt og tenker at jeg ikke kan ha haner. 

Hva tenker dere? For meg er innslag av egne egg i kosten viktig, det at det i tillegg er hyggelig er en bieffekt! 
Så hvis en tenker hva som er mest «effektivt»: vaktler eller høner? Dverghøner? 
Hvor mange vaktler kan jeg ha uten hane? Og hvor mange dverghøns kan jeg ha uten hane? 
Om jeg velger vaktler trenger jeg ikke å isolere garasjen/uthuset? Men burde gjøre det om jeg velger dverghøns? 

Når på året er det best å få vaktler/høner? 

Vaktler "varer ikke så lenge" som høner. Høner lever minst dobbelt så lenge som vaktler, sannsynligvis lengre enn det og. Men vaktler trenger mye mindre plass. De legger godt med egg, like flinke som de fleste hønserasene der. Men eggene er mye mindre da...

Dverghøns kan også være et alternativ, de legger mindre egg enn vanlige høns. Egentlig trenger du strengt tatt ikke å ha hane verken til vaktler eller høns så lenge du ikke skal produsere kyllinger.

Du trenger ikke å isolere garasjen/uthuset verken for vaktler eller høns. Det som er viktig er at det fritt for trekk og vind, samt at det er tørt.

Når på året det er best å få de er når det er best praktisk for deg. Men våren, mars/april er nå en fin tid da.