Gå til innhold

Flere hønseraser sammen


kbende

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er relativt ny med høns. Jeg klekket fram en liten flokk med islandshøns i fjor høst. Det ble litt lite høner i denne flokken, så jeg vil snart klekke fram noen flere.

Jeg øsker meg flere raser, men er avhengig av at alle går sammen da jeg ikke har nok plass i hønsehuset til å hold dem adskilt. Er det noen raser som ikke får til å parre seg meg hverandre?

Jeg kunne f.eks. tenke meg å klekke frem en flokk silkehøns, men jeg ønsker ikke at disse skal bli parret med islandshanene i den flokken jeg allerede har.

Er det noen her som vet om størrelsesforskjellen gjør at disse to ikke kan parre seg? Eller risikerer jeg da å få en pussig blandingsrase? Jeg ønsker ikke å blande rasene.

 

Takk for tips :)

 

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ønsker du ikke å blande de må du skille de. Størrelsesforholdet mellom høna hos silkehøns og en islandshane gjør at hanen kan skade silkehøna også om de går sammen. Den vil prøve å pare seg med den, noe som kan føre til at den blir skadet på grunn av den store vektforskjellen håp de. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en blandet flokk, men avle på en bestemt, så går jo det med, hvis du passer på at størrelsen på hanen passer sammen med hønene og du har hane av en rase og har tydelig forskjell på eggfargen, slik at du vet hva du skal plukke. (F. eks. Islandshønene har hvite/lyse egg og den andre har brune. Silkehønene har vel også karakteristiske egg.)
En annen variant er å skille fra alle hanene i en lang nok periode (5-6 uker) om vinteren, før du sorterer i avslgrupper i egne avdelinger og plukker ruge-egg bare i en bestemt avelsperiod når sorteringen stemmer. Slik gjør jeg, og min erfaring er at det går for det aller meste fint å sette sammen haner til en flokk i hviletiden med kortere dag da de er lite aktive. Har kombinasjonsraser og island. Usikker på om det ville fungert med lette raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...