Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Merethe

Til alle eiere av moskusender.

Recommended Posts

Hei. Jeg har planer om å skaffe meg moskusender for å få bukt med snegleproblematikken i hagen vår. Jeg trenger derfor noen tips fra dere ang stell og utstyr. Det jeg lurer mest på er om det er greit å la de gå fritt i hagen eller må jeg gjerde inn eiendommen? Må de lukkes inn over natten eller kan de være ute? Flyr de avsted? Kommer de evt alltid tilbake? Jeg ser frem til å høre fra dere :) Bare pøs på med info, jeg takker og bukker ;D

Det er selvsakt en fordel om eiendommen er inngjerdet, da har du jo bedre kontroll på hvor endene holder til. Men det har jo også litt å si hvor stor hagen er, og hva som befinner seg utenfor! :) Jeg har en inngjerdet stor hage, men så har jeg da også en ganske traffikert vei utenfor, pluss naboer som kanskje ikke ville satt så veldig stor pris på å få andebæsj på plena! ;D De bør absolutt ha et sted å være inne i om natta. Nå vet jeg jo ikke hvordan du bor, men de er  veldig utsatt for rev, grevling osv. Det er mange som har mistet endene sine når de har vært ute om natta. Moskushunnene kan godt finne på å ta seg en flytur. Andrikkene vil som voksne bli såpass tunge at de vil ha problemer med å lette. De er imidlertid ganske flinke til å komme hjem igjen, men her kommer det jo også litt an på hvordan du bor, og om det kan være fare for at de lander på traffikert vei, i andres hage osv. Du kan vingeklippe dem, da vil de få ubalanse, og letter ikke. Da klipper du tre-fire av svingfjærene på den ene vingen. La gjerne de ytterste fjærene være som de er, så ser det penere ut. Etter at endene har vært i fjærfelling vil jo fjærene vokse ut igjen, så da må de eventuelt klippes på nytt. Ellers må jeg jo si at Moskusender er utrolig trivelige ender å ha! De blir veldig tamme og tillitsfulle, bråker ikke, og er eksperter på å holde hagen fri for snegler! ;) Jeg har hatt ender i ca. 10 år, og har aldri sett snurten av en eneste snegle!

hallo!

først og fremst må jeg si, at jeg har mye bedre erfaringer med løpeender enn med moskusender i forhold til snegler.

så kan du nok la moskusendene gå ute ja.

hvis det er unge dyr, så lærer de fort, hvor de får maten sin.

det er en del folk, som jeg kjenner, som gjør det i hvertfall.

om natta, kan det være lurt å ha dem i et hus.

siden reven kan ta dem om de går fritt.

så har jeg selv hatt moskusender fram til i fjor.

og de flygg aldri bort.

de var heller ikke vingek.lippet.

den ene anda har prøvd seg på å fly en tur over gjerdet, og til naboen.

men ikke oftere enn en gang, og heller ikke lenger enn ca. 10 meter.

håper at dette er til hjelp.  ;)

ps.: til alle som leser dette: det jeg skrev her, er ut av mine egne erfaringer, og derfor håper jeg, at dere bare sette inn egne meninger, og ikke kommentere negativt, det jeg har skrevet her. HUSK: det er greit å gi tips, men bli høflig.  ;)  :)

hilsen

sten

Takk for gode råd :) Jeg er blitt betydelig klokere av å lese meg gjennom forumet her. Men det overrasket meg at dere gir kraftfor til endene. Trodde de klarte seg på det de fant i hagen, men det blir kanskje for ensidig kost?

Hva er best å bruke som bunndekke i andehuset? Sagflis eller halm ???

Moskusender er domestiserte ender, og derfor helt avhengi av at vi forer dem! Om sommeren trenger de nok mindre mengder av kraftfor, men f.eks. havre, matrester som grønnsaker, kokte poteter, og middagsrester (ikke sterk krydret mat) og selvsagt brød, som endene elsker! ;D

Som bunndekke bruker jeg flis om sommeren, men om vinteren er det lurt å bruke halm, da moskusendene lett kan forfryse bena sine hvis det blir under -10 grader.

Et godt lukke om kvelden MÅ en ha til moskusender. Fikk 3 stykker en oktoberdag for noen år siden som ble satt inn i fjøsen for vinteren. Tror du ikke reven hadde gjort kål på dem etter bare 14 dager. Sniken hadde kommet seg inn gjennom en smal sprekk ved døren og drept alle tre. Donald hadde han tatt med seg, mens Snehvit og Whee låg døde igjen >:). Som seg hør og bør satte vi opp en felle og fikk fanget utysket. Fy så skabbete og fæl den var. Avlivet den tvert og brendte den slik at den ikke skulle smitte hunden vår med skabb.

Men det overrasket meg at dere gir kraftfor til endene. Trodde de klarte seg på det de fant i hagen, men det blir kanskje for ensidig kost?

Hva er best å bruke som bunndekke i andehuset? Sagflis eller halm ???

Moskusender er ``verdens koseligste`` fugler. De blir kjempe tamme og elsker å være sammen med mennesker.

Jeg har 8 stk nå. De går fritt ute om dagen men de syns det er greit å gå inn om kvelden. Her er det både ulv og rev.

De kan godt ta seg en tur bort til nærmeste maurtue og har en liten maurmasakre der. Alle fokuserer på snegle problematikken. Moskusanda er en reser på å fjerne maur også. Her var det så ille at barna kunne ikke sitte i sandkassa å leke. Etter at Anton og Co kom så er det ikke en eneste maur å se.

Mine ender flyr ikke. De kan ta seg en seiletur hvis de står på toppen av en bakke. Hjemmekjære er de til gangs.

Det eneste problemet med mine er at anda plutselig legger seg til å ruge et sted. Har ei nå som jeg ikke vet hvor har eggene sine. Håper bare ikke reven finner henne.

• Create New...