Gå til innhold

AMG83

Anbefalte innlegg

Hei folk!

Jeg har tre dverg wyandotte (hvite) som er 1 1/2 år gamle. De har de siste 2-3 månedene bare lagt 1 egg annenhver dag! Og da er det den samme høne som legger dette egget.

I august - september la de kanskje 2-3 egg hver dag!

Har dere råd i hva jeg bør gjøre?

Jeg tror jeg gjør en del riktig:
- De får rik tilgang på for og vann hver dag - de får flere ganger i uken ekstra litt brød og annet rester.

- De har et hus på 1 x 1 x 1 m med god rugeplass. De får lys og varme automatisk mellom 7-10 og 16-23 på vinterstid.

De har det etter mitt syn som "plomma i egget" - men hvorfor blir det så lite egg tilbake??

Bør jeg skaffe meg noen andre raser? Eller er de bare for gamle? Eller er dette bare helt normalt og det vil komme seg?

79453316_559978931229348_766652421256721

mvh. Sandnesbu!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei!
Hønene har godt av en velfortjent verpepause om høsten når det naturlige lyset også minker. De er ikke "evighetsverpemaskiner". 

Produksjonshøns blir kjørt i vei med masse ekstra lys til de blir slitne og ikke orker å verpe like effektivt lenger og blir avlivet etter den ene verpesesongen. (Kortversjon.) Dette er en grunn til at jeg, og sikkert mange andre, foretrekker egne høns som får den pausen de trenger og ville fått helt naturlig uten ekstra lys.
Tenk også på at sollyset ikke er like kraftig om vinteren på dagen.
Ved bruk av kunstig lys er det ikke anbefalt mere enn 15 timer. Hønene trenger også sin nattehvile.
Hvis du ønsker at hønene dine varer lenger, kan du for eksempel ha på lyset 8(-10) timer (de trenger lys for å være i aktivitet og å spise) fra november for så å øke sakte ved årsskiftet til 12-14 t. lys.
Hvis jeg hadde vært i din situasjon nå, ville jeg gått ned til sammanhengende 10 timer lys i en periode for å få en pause før våren kommer. :)  (Særlig hvis det er den første pausen siden de begynte å legge egg, slik det virker ut u fra teksten din.)
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...