Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

lier

å holde løpeender

Recommended Posts

Hei.

Jeg er ny her på siden, men har akkurat skaffet meg noen løpeender. Har hatt høner i lengre tid. Er litt usikker på andehold og lurer på om jeg kan regne med å ha disse like mye ute som hønene? De går nemlig ute så mye som de vil - lukker dem bare inn til kvelden. Så var det dette med lukt, de er kun 4 uker gml, men det lukter fort fuktig og klamt i huset deres. De holder til i en gammel utedo med flis på gulvet . er det ok?

Ville vært fint med noen tips fra noen som kan dette.

Jeg har ikke erfaring med løpeender, men har moskus og peking, og det er vel ikke store forskjellen vil jeg tro! :) Ja, de kan godt være ute hele dagen, det er absolutt det beste for dem. Mine ender holder også til i en ombygd gammel utedo! Jeg bruker flis på gulvet om sommeren, mens jeg bruker halm om vinteren, mest fordi moskusendene har lett for å forfryse beina sine hvis det blir skikkelig kaldt. Jeg vanner og forer alltid ute, så slipper man problemet med fukt i huset, og lukt blir det jo også mindre av da.

Takk for svaret.

Dvs at de godt kan gå natten igjennom uten vann og fór? Jeg forer så langt med Tuppen fór og tørt brød som jeg legger i bløt over natten. Trenger de noe mer? Eller er det noe de liker/ foretrekker?

Så var det dette med kjønn. Har lært at hvis man løfter dem kvekker andrikken, mens anda piper - eller var det omvendt? Etter noen ukers levetid? 

Vet du forresten noe om utstillinger o.l med høns og annet fjørfe på østlandet. Har hørt at det finnes, men klarer ikke å spore noe på nettet.

Og så... beklager maset, men har du noen tips vedr bøker om andehold, raser osv, noe som kan være greit å lese?

Lier

JA, når endene er voksne trenger de ikke mat og vann om natten, men så lenge de er små må de nok ha litt vann og mat tilgjengelig. Tuppen og brød er helt utmerket mat nå når de er så små. Voksne dyr skal ha kraftfor (altså hønefor) om våren og fram til egglegginga er godt igang. Etter det kan du minke på kraftforet og gi brød, knust havre, og gjerne litt matrester (ikke sterk mat!) De vil jo selvsagt også spise mye grønt, sniler, mark osv. i sommerhalvåret. Brød er, etter min erfaring, absolutt favorittmat! Når det gjelder lyden de lager når du løfter dem, så er det anda som kvekker! Iallefall på mine pekinger, og jeg går vel ut fra at det samme gjelder løpeender! Andrikken lager en adskillig lavere lyd, du vil godt høre forskjellen. Det tar litt tid før de starter med å lage disse lydene, du får prøve deg fram! :)

Når det gjelder utstillinger så har vi selvsagt den store landsutstillingen, men den holdes jo på forskjellige steder, og ofte vestpå.(men i fjor var den på Mysen!) Ellers vet jeg at Østfold rasefjærfeklubb er flinke til å arrangere utstillinger, bl.a på Tomb landbrukskole.

Bøker om ender er ingen enkel sak å få tak i. Det finnes svært lite på norsk, dansk eller svensk. På engelsk finnes det derimot en god del. Du kan gå inn på en nettside som heter Capris.no de har mye bra.

Takk!

Har noen av dere vært borti at endene mister dunet på deler av fjørene og kun "stilkene" står igjen? Alle de tre mine har gjort det nå. De er snart 4 uker - skal de skifte fra dun til fjær. Det som er rart er at det kuner på en konkret del av fjæra og ingen andre steder - og på alle tre samtidig. Ser ikke tegn til utøer eller annet. Er det normalt?

jeg holder selv på å ta opp en gjeng med løpeender og mignon andunger, og ja jeg må si det lukter betraktelig mere av andungene enn de voksne, så ta det med ro det blir betraktelig bedre til høsten når de blir voksne...nå har det jo også vært en periode med veldig varme....og det skaper jo også fort lukt.

Jeg har blitt skikkelig glad i ender mine legger S T O R E gode egg, og i tillegg, så kan de gå ute hele året, i motsettning til moskus anda, så slipper du å bekymre deg over forfrossne ben : ) lykke til videre ser du har fått en masse gode råd ovenfor

• Create New...