Gå til innhold

Fra rugemaskin til klukkhøne?


TuppTuppa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har min første hønseflokk og har hatt disse i over 1 år nå. Min ene dvergkochin høne la seg klukk flere ganger både i sommer, høst og vinter og jeg har lenge planlagt å få noen flere kyllinger. Jeg har nå fått tak i rugeegg og har lagt falske egg i ett rede (som er hyppig brukt) for å få henne til å legge seg klukk slik at jeg kunne legge rugeegg under henne. Har holdt på slik nå i nesten to uker og i frykt for at eggene skal bli dårlig har jeg lånt en rugemaskin. 
Hun vil bare ikke legge seg klukk... Dette kan ha med å gjøre at de ikke har begynt å legge egg igjen etter forrige myting, men det er nå lenge siden de var ferdig med mytingen og siden hun har vært så ivrig på ruging tidligere var jeg ikke forberedt på at dette skulle bli ett så stort problem...
Jeg har både satt inn lys og varme i hønsehuset nå for å "trigge" klukklysten men som sagt, i dag gir jeg litt opp.

Så til mitt spørsmål... Dersom hun legger seg klukk om en uke eller underveis når jeg har egg i rugemaskin, kan jeg legge disse eggene under henne? Har alltid hatt mest lyst til at kyllingene skal vokse opp sammen med hønseflokken. Har forsøkt å søke litt på nettet om dette men finner ikke noe svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Noen som har noen mening om når beste tidspunkt e rå legge egg  under høne fra maskin? Jeg tenker at his en likevel har eggene i maskin, så ville jeg ev. ventet til kyllingene er nesten på vei ut - tenker det da blir minst muligheter for at egg går i stykke ri reiret for eksempel siden ruge-egg i maskin bør desinfiserers og blir skjøre. Prøvde dette i fjor - rugemaskin sluttet å bvirke akkurat i klekkinga men hadde heldigvis klukkhøne och alt gikk bra. :) Har også klekket i maskin for så legge ferdige kyllinger under mora - det går også helt fint og er veldig lettvindt i fh.t. stell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å forruge under høna. Det gir et bedre klekkeresultat enn omvendt. Den første uka i rugeprosessen er viktigere enn den siste uke. Har eggene fått en god start skal det mye til for at de ikke klekker så lenge temperaturen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den ‎30‎.‎03‎.‎2020 at 16.46, admin skrev:

Det beste er å forruge under høna. Det gir et bedre klekkeresultat enn omvendt. Den første uka i rugeprosessen er viktigere enn den siste uke. Har eggene fått en god start skal det mye til for at de ikke klekker så lenge temperaturen er riktig.

Det var interessant. Men hvordan gjør du da med desinfeksjon av egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...