Jump to content
Andefar

Ny med moskusand

Recommended Posts

Heisann!

Vi funderte idéen om ender i hagen mot snegler og for hygge. 2 dager senere var buret bygd og 2 ender, en andel og en fru, skaffet. Ja det gikk litt fort. 😅 Buret er i vedskjulet og laget i hovedsak for natten. På dagen går de i en liten luftegård utenfor døren med bærnett over for evt rømming eller rovfugl.  Om vi utvider med flere ender lager vi større bur. 

Så til spørsmålene.. 

Gakkene er fra gård og ca året gamle. De har vert noe skeptisk første dagene og virket bare redde og usikre. Nå er de litt tryggere på meg og buret, men går ikke inn selv. Må gjete de inn. I dag kom de seg gjennom utegården og mor tok vingene fått. Far er for tung så den fanget jeg på plena. Mor fant jeg hos naboen.😄 bør jeg vingeklippe andemor?

Når bør jeg forvente at de tilpasser seg og føler seg "hjemme"? Evt hvordan kan jeg legge til rette for det? Er jo så koselig med alle historier her inne om ender som tidlig kommer etter dere i hagen og elsker folk. Jeg vil jo ha de frittgående i hagen for å beite, drite(gjødsle) og spise snegler. 2 store hagebasseng har de også til rådighet så de skal nok trives.

Lurer også på om jeg skal enten ringe frem noen damer til eller skaffe et par for andriken har sjelden pause på andemor 😄🙈

Takker for alle tips og råd. Jeg har jo lest meg opp en del, men alle tips er gode å ha og mye jeg ikke kan.

20200403_152702.jpg

Hei! Endene er normalt veldig stedfaste, men de må bruke litt tid til å bli vant. Vingeklipp gjerne damen, når vingene er kommet tilbake er hun blitt kjent og holder seg i ro. Gi de mat, mine elsker oppbløtt brød, får hver morgen, eventuelt hønsefor, det liker de også. Mine er ikke inngjerdet, vandrer over  til naboen innimellom, men det er greit for de. Jeg har også hus til de, men de bruker det sjelden, bare den ene når hun ligger på egg. Absolutt lurt med flere hoer, kan bli litt nye for hun ene 😳😁. Lykke til!

DEB7F640-D576-4BD8-B8DA-84BEE277D786.jpeg

13 minutter siden, Esile skrev:

Hei! Endene er normalt veldig stedfaste, men de må bruke litt tid til å bli vant. Vingeklipp gjerne damen, når vingene er kommet tilbake er hun blitt kjent og holder seg i ro. Gi de mat, mine elsker oppbløtt brød, får hver morgen, eventuelt hønsefor, det liker de også. Mine er ikke inngjerdet, vandrer over  til naboen innimellom, men det er greit for de. Jeg har også hus til de, men de bruker det sjelden, bare den ene når hun ligger på egg. Absolutt lurt med flere hoer, kan bli litt nye for hun ene 😳😁. Lykke til!

DEB7F640-D576-4BD8-B8DA-84BEE277D786.jpeg

Takk for svar. 🙂 

Tror jeg absolutt bør vingeklippe ja. Har fått tak i et hengerlass med 2"3" plank til i morgen. Da blir det større uteområde for de. Vil så gjerne ha de "tamme" til sommeren så jeg kan ha de på plena. Er ikke like kjekt for naboene her helt enda med besøk 😄 selv om flere naboer her vil invitere meg og flokken ned på besøk for å mumse snegler 😄 

Hadde vert bra om de ble tamme for da kunne de "lært" opp evt kyllinger om hvor de bodde.

Når legger hun egg?