Jump to content
Sign in to follow this  
lilletambur

Kyllinger på badet - hvor lenge?

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal mest sannsynlig få 4-5 kyllinger når hønemora har ruget dem ut, og kommer til å ha de hjemme på badet i en stor eske e.l den første tida. Jeg har lest meg opp en del på hva de trenger av utstyr, så jeg lurer ikke på så mye rundt det (men kom gjerne med tips likevel), men det jeg lurer på er:

hvor lenge det er vanlig å ha dem der i et varmt og lunt, avgrenset miljø? Er det snakk om to uker, fire uker, lenger? Dette er litt greit å vite, så jeg vet hvor mye tid jeg har på meg til å forberede deres permanente bolig ;) 

Jeg bruker å ha de inne i 2-3 uker, så har de tilgang til varmelampe når de kommer ut i hønsehuset😄 se Ann hvor mye fjær de har etter 2-3 uker og hva temperaturen ligger på der du bor😄

Du kan ha de ut med en gang hvis du plasserer varmelampa riktig, elelr bruker "kyllingmor" . Kan ikke tenke meg å ha en varmelampe i bolighus pga. brannfare! Bruker "kyllingmor" hvis jeg vil ha kyllinger inne, men har det sjelden nå for de støver noe enormt etter noen dager!

Jeg har nylig klekket ut 12 kyllinger for ca en mnd siden. Hadde de på badet med varmelampen i litt under en uke. Snudde av varmelampen i to dager og den siste dagen lot jeg de være ute på dagen og inne på natten. Dagen etter så flyttet de ut uten varmelampen eller noe form for kunstig varme. De har det veldig bra i dag. De varmer seg på hverandre. De har nå vokst seg til flotte kyllinger.