Jump to content

Recommended Posts

Dette blir forhåpentlig en prosjekttråd om hønsehuset jeg drømmer om å bygge.  TWT. 
Planen er 4x3 meter, 2 meter høye vegger og vanlig saltak,  100mm isolasjon hele veien. Hever hele huset oppå en stk lecablokk.  2"4" i vegger og 2"6" i gulv. 

Men siden jeg hverken kan bygge, eller vet noe særlig om høns, så  kommer det nok et par innlegg med noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.
Først ut er gulvet,  bruker "vannfast" sponplater, men hva bør jeg legge oppå der igjen? Gulvbelegg av en sort? Gjerne noe som ikke er så alt for dyrt? 

Litt skuffet over aktivten her, men jeg får gjøre mitt til å kanskje bringe det opp litte grann.

Ferdig med gulvet, dvs, 2"6" isolert med 150mm glava. Under galvaen er det huntonitt plater som ligger på noen lister skruff fast under rammeverket. 

2020-04-20_20_59_53.jpg

22mm vannfast gulvspon over isoloasjonen. 
Så får vi lete litt videre etter tips om gulvbelegg, bør jo være noe som er relativt enkelt å holde rent. 

Går sakte men sikkert fremover.  Reisverket er ca ca ferdig, men jeg må jo lage en åpning som hønene kan bruke for å gå ut i "luftegården" hva er den perfekte størrelsen på denne åpningen? På sikt håper jeg å kunne få til en mer eller mindre automagisk åpning\stengning, men der finnes det jo flere varianter. 

2020-04-24_21_36_55.jpg

Takk for fine bilder og god info om prosjektet ditt. En vanlig åpning på døren/hullet til høns er ca 33x22 cm. Skal du ikke ha døråpner der så kan det være lurt med en åpning som ikke er direkte eksponert for kald vind rett inn i hønsehuset.  

Hei!
Vi brukte takplåt som gulvbelegg. Har talle i hønehuset, det varmer godt på vinteren og med takplåt så er det ikke så lett å stikke hull i gulvet med greipen.
Har lukene godt opp fra gulvet slik at det ikke blir direkte trekk på gulvet. Har delt huset på diagonalen, for å kunne utnytte plassen godt for forskjellige avlsgrupper, med en liten entre der en kan plukke ut egg på begge sidene fra verpereir i flere etasjer i høyden, uten å gå inn til hønene.
Du trenger også ventilasjon.

Kunne lagt ut bilder, men har ikke tatt noen og har aldri prøvd å legge inn bilder her...

Huset ditt blir flott! :)