Jump to content
Hengerhøns

Innredning av hønsehus 3x1,5 m

Recommended Posts

Hei! Jeg tenker å bygge et hønsehus som en hytte på platten av en gammel traktorhenger, slik at det blir mobilt.Grunnflaten blir 3 x 1,5 meter.  Sideveggene skal være 2 meter høye og så blir det vanlig tak med møne på langs.Inngangsdør på 80 x 190 cm i ene endeveggen og det skal være et vindu en eller annen plass.

Selve det bygningsmessige skal gå greit, men jeg ønsker tips om hvordan jeg skal innrede huset for å utnytte det best mulig, når det gjelder verpekasser, mat- og drikkeautomater, vagler (sittepinner) m v.   Dette gjelder både plassering og høyde over gulvet.  Og andre generelle tips.

2 timer siden, Hengerhøns skrev:

Hei! Jeg tenker å bygge et hønsehus som en hytte på platten av en gammel traktorhenger, slik at det blir mobilt.Grunnflaten blir 3 x 1,5 meter.  Sideveggene skal være 2 meter høye og så blir det vanlig tak med møne på langs.Inngangsdør på 80 x 190 cm i ene endeveggen og det skal være et vindu en eller annen plass.

Selve det bygningsmessige skal gå greit, men jeg ønsker tips om hvordan jeg skal innrede huset for å utnytte det best mulig, når det gjelder verpekasser, mat- og drikkeautomater, vagler (sittepinner) m v.   Dette gjelder både plassering og høyde over gulvet.  Og andre generelle tips.

Huset skal være isolert for vinterbruk

Høres ut som et spennende prosjekt. Størrelsen på hønsehuset høres helt greit ut, men det gjelder å utnytte plassen godt. Skal du lage verpekasser og forautomat selv? Jeg tenker som så at verpekassen kanskje bør bygges på fra utsiden med tilgang fra utsiden. Det finnes ferdige verpekasser til dette i handelen. Forautomater bør vel også plasseres på en vegg for å unngå å ta opp for my plass midt i rommet? 

Vaglene vil få sin plass alt etter hvor mange høns du vil ha i rommet? Langsiden dersom mange høns, kortsiden dersom ikke så mange? De må nødvendigvis plasseres der vaglene ikke skal være.