Gå til innhold

Hønsehus og frittgående høner


Anbefalte innlegg

Vi vurderer å få høns og er helt nybegynnere og nå lurer vi på et par ting. Da vi har en del arbeid som pågår, så tenker vi å kjøpe og ikke bygge selv hønsehus som passer til ca 6 høns. Hvor stort bør det være? Hvem som selger hønsehus av god kvalitet? Vi har stor hage og hønsene kan egentlig gå fritt, men tomten er ikke inngjerdet og vi har to voksne katter. Pleier katter å plage høns? Vil hønsene holde seg i nærheten eller kan de begynne å vandre på tur? Nabo har høns. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har ikke selv kjøpt sånn ferdig hønsehus, men jeg har hørt at ofte så er de i dårlig kvalitet og holder ikke så lenge.. Mange finner seg gjerne en brukt lekestue eller redskapsbod på Finn som man tilpasser. Generelt kan det sies at det går 3-5 høner per kvadratmeter gulvareal, men jeg synes det er litt trangt.. det kommer jo også an på hvilken rase/størrelse dere velger. I tillegg trenger du verpekasser(1 per 3 høner ca) og vagler hvor de sover om natten. Og ikke sett opp matstasjon under der hvor vaglene er plassert. Da bæsjer de i maten sin ;) Jeg har hatt flere katter som går sammen med hønene, og det har aldri vært noe problem, men dere kan jo følge med litt i starten og se at det går greit. De bør kanskje holde de inne i begynnelsen, sånn at de lærer seg hvor de bor. Her går de ofte fritt, og de tar seg gjerne en tur, men de kommer som regel tilbake selv på kvelden. Jeg skulle bare ha en 3-6 stykker, men nå har jeg 14! :D og 40 egg til ruging 😆 men jeg skal ikke beholde alle kyllingene selv altså .. Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 26.5.2020 at 8.05, Tupperwera skrev:

Jeg har ikke selv kjøpt sånn ferdig hønsehus, men jeg har hørt at ofte så er de i dårlig kvalitet og holder ikke så lenge.. Mange finner seg gjerne en brukt lekestue eller redskapsbod på Finn som man tilpasser. Generelt kan det sies at det går 3-5 høner per kvadratmeter gulvareal, men jeg synes det er litt trangt.. det kommer jo også an på hvilken rase/størrelse dere velger. I tillegg trenger du verpekasser(1 per 3 høner ca) og vagler hvor de sover om natten. Og ikke sett opp matstasjon under der hvor vaglene er plassert. Da bæsjer de i maten sin ;) Jeg har hatt flere katter som går sammen med hønene, og det har aldri vært noe problem, men dere kan jo følge med litt i starten og se at det går greit. De bør kanskje holde de inne i begynnelsen, sånn at de lærer seg hvor de bor. Her går de ofte fritt, og de tar seg gjerne en tur, men de kommer som regel tilbake selv på kvelden. Jeg skulle bare ha en 3-6 stykker, men nå har jeg 14! :D og 40 egg til ruging 😆 men jeg skal ikke beholde alle kyllingene selv altså .. Lykke til

 

Takk for svar 😊 Vi får starte med 4 - 6 først så får vi se. Hønsehuset blir på 3 kvm, så det blir jo begrenset der og hvor mange vi kan ha. 🐔Bestemte oss for å bygge om boden. 👍

Endret av J.Lene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har hatt høner nå i 4 år, og har bygd om lekestuen for at de skal få god plass. Jeg har derimot delt av eiendommen så de kun kan være på nedsiden av huset.

vi har 3 katter, og de går helt greit sammen, selv om jeg hører de sier ifra når kattene går forbi.

jeg hadde det åpent men hønene gikk litt over alt, og siden jeg bor i ett nabolag ble det litt usikkert pga biler og hunder.

har hatt en og annen hund på innsiden, og det har ikke alltid vært like vellykket. Første gang døde det ei høne av sjokk. Nå andre gang mistet en av dem mye fjær og ble bitt med sårgjennomgang, men klarer seg. Fjærene vokste ut på ca 6 uker

hunder er det jeg er mest bekymret for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...