Jump to content
Hønerihagen

Ingen befruktete egg

Recommended Posts

Hei. Kjøpte rugeegg for et par dager siden, dem har nå ligget i rugemaskin i 4 dager. Pleier alltid å sjekke ganske tidlig om dem er befruktet eller ikke, så man kan hive ut ubefruktete egg. Har da altså kjøpt rugeegg på finn av noen som mener dem har hatt kjrmpe god befruktningsprosent og gode klekke resultater. Fikk ikke en gang se hønene når jeg henta eggene. Noe jeg synes var rart( spurte om jeg kunne) Det som er greia nå er at jeg sjekke alle 30 eggene nå og absolutt ingen av dem viser tegn til å være befruktet. La inn andre egg samtidig kjøpt hos noen andre der jeg ser godt om dem er befruktet allerede..Så det jeg lurer på er..Kan jeg kreve å få pengene tilbake for eggene? Man kan jo ikke selge rugeegg der ingen er befrukta også skryte av egne klekke resultater.. 

Det er litt tidlig å konkludere allerede etter fire dager. Det går an å se etter fire dager om eggene er befruktet, men det anbefales et par dager til for å si noe sikkert. 

Når det er sagt så bør selger være seg bevisst på dette. Om selger har levert egg som ikke er befruktet bør du få nye egg eller pengene tilbake.