ole Posted July 13, 2008 Report Share Posted July 13, 2008 har kjøpt noen melormer .. kyllingene elsker det.. men så er problemet att de spiser de jo opp .. da må jeg kjøpe fler.. tenkte på om det gikk an å avle ? noen tips ? : Link to comment Share on other sites More sharing options...
hgutt Posted July 13, 2008 Report Share Posted July 13, 2008 hvor kjøpte du de? hvor mye koster de? Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 13, 2008 Report Share Posted July 13, 2008 Å få melorm til å formere seg er enkelt. Det er flere måter å gå fram på. En er å tømme Kruskakli opp til melormene.Legg gjerne også litt avispapir oppi sånn at det forholder seg tørt der. Kutt opp noen skiver av eple som du bruker til å fore de med, ikke mye, men litt. Du kan også strø litt hønsefor oppi. Temperaturen bør være over 15-20 grader såvidt jeg husker det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 14, 2008 Author Report Share Posted July 14, 2008 vordan mener du med å legge avis oppi ? papir biter? eller en hel avis oppi ? over de? eller bare en side ? over hele ormene og kruskaklien og hele greiene ? forstod ikke det helt Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 Ja, du bare klipper opp eller river i stykker ei avisside som du legger oppi kassen/esken med melorm. Etter hvert blander avispapiret seg med melorm og kruskakli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybakt hønemor Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 Kor får du tak i melorm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 Melorm selger de ofte i dyrebutikker. Er det en i nærheten så spør. Det er dyrt å handle der, koster vanligvis 50 øre pr.stk. For noen år siden importerte jeg forskjellige typer melorm fra produsent i Danmark. Måtte først ha importtillatelse fra Mattilsynet, men det gikk egentlig greit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 14, 2008 Author Report Share Posted July 14, 2008 jeg betalte 4 kr 50 øre ? er det små det ? de sa att de skulle få inn små og de kostet 1 kr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 14, 2008 Author Report Share Posted July 14, 2008 skulle jeg ha mye av det krusk greiene oppi ? jeg strødde bare litt utover alt.. tynt lag men nokk til att de kan akkuratt gå under ( att jeg bare ser sporene i krusk en ) også satte jeg 2 eplebåter oppi .. noe som mangler?jeg kjøpte bare 4 stk så fikk kyllingene en så har jeg en lys og to mørke igjen .. må jeg ha fler ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 jeg betalte 4 kr 50 øre ? er det små det ? de sa att de skulle få inn små og de kostet 1 kr Er det Zophobas larver du kjøpte da? De er alt for store til kyllinger. Det var uansett en voldsom pris. Du bør ikke kjøpe/avle stor melorm, det blir for mye å svelge for kyllingene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 skulle jeg ha mye av det krusk greiene oppi ? jeg strødde bare litt utover alt.. tynt lag men nokk til att de kan akkuratt gå under ( att jeg bare ser sporene i krusk en ) også satte jeg 2 eplebåter oppi .. noe som mangler?jeg kjøpte bare 4 stk så fikk kyllingene en så har jeg en lys og to mørke igjen .. må jeg ha fler ? Høres bra ut dette, men ikke vær redd for å strø oppi nok kruskakli. Strø gjerne litt hønsefor oppi også. Jo flere larver du har jo kjappere får du avlet fram en del nye. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 14, 2008 Author Report Share Posted July 14, 2008 det er den zophobas jeg har kjøpt ja xD fillern og!! kan jeg kutte dem opp i biter ?de dyreselgerene sier alt for å selge ! :@jeg spurte : har dere melorm ? hun svarte : ja!iriterenes.. ,,viss det går and å kutte dem opp i biter .. avler jeg på dem på samme måte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 Anbefaler at du bytter de. Hun burde informert deg om at dette ikke er vanlige melormer. De er alt for store selv om du kutter opp de. Kjøp den minste typen de har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 15, 2008 Author Report Share Posted July 15, 2008 viss jeg kjøper små og.. kan jeg ha de i samme garde ?jeg har ikke kviteringen , dessuten er jeg sjenert xD de er vell små nokk til hønsene ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn Posted July 15, 2008 Report Share Posted July 15, 2008 zophobasen bør gå i torv og med høgere temp en melormen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 16, 2008 Author Report Share Posted July 16, 2008 torv ? bilde ? er ikke helt med på va det er akuratt nå.. vett det godt men husker ikke nå.. :S Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 Torv er nesten det samme som mose. Hvor lange er larvene du har? Er det zophobas er de ubrukbare til kyllinger, de vil løpe og gjemme seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 16, 2008 Author Report Share Posted July 16, 2008 jeg har både zophobas 3 stk.. som jeg kjøpte på bryne så fikk jeg kjøpt 7 stk som skal være små melormer.. viss du mener att kyllingene gjemmer seg så må mine kyllinger være noen tøffinger de fikk en .. og delte den.. ok mose vett jeg va er ^^ tenkte meg det ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 He, he.. ja du har tøffe kyllinger da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 Men faren med zophobas er att den kan spise seg gjenom magen på kyllingene siden de sluker den heile, det har den gjort med enkelte krypdyr.sikreste er 5 min i fryseren først Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole Posted July 16, 2008 Author Report Share Posted July 16, 2008 Men faren med zophobas er att den kan spise seg gjenom magen på kyllingene siden de sluker den heile, det har den gjort med enkelte krypdyr.sikreste er 5 min i fryseren førstok;) ojj.. tror jeg bør ha de i fryseren uansett om jeg gir dem til kyllinger eller høner : Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariusk Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 Den enkleste måten å avle melorm på er å fylle en beholder med hønsepellets, og legge en halv potet på toppen av pelletsene. dette er for at larvene trenger vann. sett beholderen høyt i et temperert rom så er det bare å vente...det tar i alle fall opptil 3 måneder før man kan begynne å høste av kulturen.sophobaz kan man bare glemme å opdrette det er allt for komplisert, for at larvene skal utvikle seg til kjønnsmodne biller , så skal de helst ligge i separate beholdere når de er kommet i puppestadiet, ellers spiser de andre larvene de opp, og de fleste puppene tørker inn og dør de har litt høyere krav til fuktighet , temperatur og det supstratet de skal utvikle seg i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_monica_joh@hotmail.com Posted October 20, 2011 Report Share Posted October 20, 2011 Dytter litt på denne jeg da jeg har kjøpt inn en del melorm til vaktlene mine for å gi de litt variasjon i kosten.Kjøpte også et lite plastterrarie for å prøve å avle de selv da det er vanskelig å få kjøpt melorm direkte i nærheten.Lest en del på nettet og har de nå i en blanding av havregryn og mel, men ser her at hønsefor er foreslått, sikkert en god ide da det er mer næring i dette. Har også lest at man skal tilføre de noe fuktig 1-3 ganger i mnd f.eks epleskrotter, bananskall, poteter ,opprevne gulerøtter osv. Sliter litt med å oppbevare de kjølig da jeg ikke har noe kjølig sted her hjemme, men får bare prøve meg frem på det området. Men må vanlige melorm deles? disse er vel 1,5 -2 cm lange..Hvor ofte kan man gi vaktlene melorm og hvor mye? Mistet noen på gulvet i hønsehuset da jeg skulle gi vaktlene, men skal si det ble fort borte da hønene fikk se de.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Echo Posted October 20, 2011 Report Share Posted October 20, 2011 Dette var jo veldig spennende! Jeg lurer litt på hva slags beholder det er snakk om, er det type 2 liter isboks med lokk? Eller er det mye større? Skal det stikkes luftehull i beholderen? Hobbyhøna: Hvor kjøpte du dine og hvor mye måtte du gi for dem? De skal tydeligvis oppholde seg på et varmere sted enn jeg trodde! Jeg får lese meg litt mer opp på emnet... Mener å huske at det står en del om det på det danske forumet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_monica_joh@hotmail.com Posted October 20, 2011 Report Share Posted October 20, 2011 Du kan bruke en isboks, er ikke noe problem det heller har jeg lest så lenge du har luftehull.. Står masse på nett om melorm avling.Nå kjøpte jeg en slik liten boks fordi jeg i utgangspunktet har fobi for maggot og larver så er mer for min egen "sikkerhet" Hahahahaha.... Hørtes Corny ut... Men, iallfall så er den helt blank med en svart nettingtopp med blanke plastlokk i til å åpne. Skal visst være helt sikker så de ikke kommer seg ut... Jeg kjøpte mine i Sverige, aner ikke om det er "lov" å ta de over grensen, men ga ca 50 kr for ca 100/150 stk. De har de på dyrebutikker her også, men da må jeg litt nærmere Oslo.Nå har jeg hatt de noen dager og fobien min er faktisk blitt mye bedre, se der...ekle er de...grøss, men faktisk litt artig å se hvordan de kan fordøye en halv pære i løpet av ett døgn! Finns ikke så mye som en antydning til at det har vært en pære i nærheten en gang...merkelige skapninger, men en soleklar Vinner hos vaktlene - den ene høna mi kommer hoppende oppå hånden min når hun ser jeg kommer med boksen, utålmodig som bare det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.