Jump to content

sølv svart/bånda x gull svart/bånda

Benni

Recommended Posts

Posted

Hvis man tar f.eks Brahmahane i fargen sølv svart/bånda og ei høne gull sort/bånda Vil da avkome få tegninger som bege foreldra? for foreldra har jo sammen tegninger men forskjelig farger bare. eventuekt osen farge vill de få? Går det å få orangs sort/båndet ut av noe sånt hehe litt ønskedrøming her.

Posted

Sølv (S) er dominant og kjønnsbundet, så hønene blir som hanen.

Brahmahane i fargen sølv svart/bånda og ei høne gull sort/bånda:

Kyllinger: Alle hønene blir sølv (S/_) og hanene ureine for sølv/gull (S/s+)

Disse hanene kan evt. brukes på gull høner for å få noen reine gull haner i neste omgang.

NB!! Vær obs. på at i virkeligheten er det ikke så enkelt. Andre gener spiller inn, så du må regne  et par generasjoner med "opprydningsarbeid" før du er helt i mål med å få perfekte sølv eller gull dyr etter en sånn fargekryssing.

Siden det er hanen som bærer to gener på kjønnskromosomet, kan du ikke få til det samme hvis du bruker gull hane (s+/s+) over sølv høner (S/_).

Kyllingene blir da: Høner gull (s+/_), haner ureine for sølv/gull (S/s+).

Orange kommer av en avbleking av gull og da snakker vi om helt andre gener og mer kompliserte opplegg.

Posted

Hehe detta er ikke på langt nær så lett som jeg trur :-\

Men det jeg var mest nyskjerig på var om avkome vill få tegningene til foreldra?

tusen takk for en go besvarelse.

• 2 years later...
Posted

Hva menes med at haneneblir ureine for sølv/gull (S/s+)?Hvordan vil en slik hane bli seende ut?

Har en hanekylling med gull far og sølv mor, og litt spendt på hvordan denne vil bli seende ut etterhvert. Vil denne hanen kunne gi reine farger?

her er et bilde 4 uker gammel, den helt til høyre

http://www.fuglepraten.no/gallery/2/1363-160810114026.jpeg][img width=650 height=469]http://www.fuglepraten.no/gallery/2/1363-160810114026.jpeg

Posted

Genet for  sølv (S) og gull (s) er på kjønnskromosomet, så da spiller det en rolle hvilken vei krysningen bli gjort.

Hos høns er det slik at hanen har to gener på kjønnskromosomet, og høna bare ett - altså det motsatte av hos mennesker der kvinner har XX og menn Xy.

Det er altså hanen som avgjør resultatet her. Hønekyllingene blir reine for det hanen er.

Hvis vi forutsetter at avls dyrene er reine (homozygote), blir det slik:

Gull hane (s/s) på sølv høne (S/_):

Hønekyllinger blir gull (s/_) og hanekyllinger (S/s), altså splittet (heterozygot) for sølv og gull. De vil se ut som en eller annen mellomting mellom sølv og gull haner.

Sølv hane (S/S) på gull høne (s/_):

Hønekyllinger blir sølv (S/-) og hanekyllinger (S/s), altså splittet (heterozygot) for sølv og gull. De vil se ut som en eller annen mellomting mellom sølv og gull haner.

Heterozygote (splitta) haner vil gi noen reine avkom i neste omgang.

Også her vil du se at det følger hanen.

Heterozygot hane (S/s) på sølv høne (S/_):

Halvparten av hønekyllingene blir reine for gull (s/_)

Halvparten av hønekyllingene blir reine for sølv (S/_)

Halvparten av hanekyllingene blir reine for sølv (S/S)

Halvparten av hanekyllingene blir splitta (heterozygote) for sølv og gull (S/s)

Heterozygot hane (S/s) på gull høne (s/_):

Halvparten av hønekyllingene blir reine for gull (s/_)

Halvparten av hønekyllingene blir reine for sølv (S/_)

Halvparten av hanekyllingene blir reine for gull (s/s)

Halvparten av hanekyllingene blir splitta (heterozygote) for sølv og gull (S/s)

Husk på at dette er statistisk riktig ved store antall. Ved få kyllinger, er det ikke alltid så klart.

Håper det hjalp litt?  :smiley:

Posted

Okei, da skjønner jeg genetikken, men hvilke farge blir da denne hanen, han ser veldig sølv ut, vil han bli mørkere, vil han få riktige tegninger?

Posted

Okei, da skjønner jeg genetikken, men hvilke farge blir da denne hanen, han ser veldig sølv ut, vil han bli mørkere, vil han få riktige tegninger?

Hvis jeg nå har forstått deg riktig (ingen garanti, det er veldig sent) så kan man bruke en "uren" heterozygot gull/sølv hane (resultat av krysning) på gull høner og få ren farge (gull) på alle, men også på sølv høner og få ren farge (sølv) på alle?

Redigert: Så nå posten din om heterozygote haner, såklart det er sånn. Blir mye miksing og triksing etterhvert det da.

Posted

:smiley:  IKKE helt...

I begge tilfeller, ved bruk av hetrozygot hane, vil halvparten (statistisk sett) av hanekyllingene også være heterozygote (splittet) for sølv og gull. Noen av dem kan være svært vanskelige å skjelne fra de homozygote (reine) hanekyllingene før de er helt utvokst.

Hønekyllingene vil være reine, som du skriver.

• 2 weeks later...
Posted

dette var veldig spennende!

denne urene fargen som det refereres til, er dette sitron, eller er det en egen farge som er fremkommet ved planmessig krysning mellom sølv og gull?

ser at sebrigth etterhvert har fått denne fargen, ikke bare sølv og gull.

jeg elsker sølv og gull svartrandet. :grin:

• 7 months later...
  • 7 months later...
Posted

Hei! Som ny bruker og helt fersk i gamet :grin: Så lurer jeg på en ting ang. Brahma!!

Jeg har en vakker hane, samt grå,svart,spettet og 2 åkerfarget Brahma.

Det som jeg lurer på er hvilken av disse høner må jeg bruke får å få ABC hane!!

033mw.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Dette er da min vakre ABC hane!!

Vennlig hilsen Anka

Posted

Hanen din er jo gull-svart-båndet (åkerhønefarget), så hvis du ønsker kyllinger som er lik ham, må du bruke åkerhønefargete høner :grin: (Hvis jeg forstod spørsmålet ditt riktig)

Nydelig hane, forresten :egg: . Brahma er en virkelig flott rase!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...