hønepia Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 he i min rugemaskin nokre egg ta jersey kjempe, ho ej kjøpte dei fra hadde alle ihop, blå og svarte, kan ej være so heldi å få splash kyllinger da ;D
ole M Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 Nei, I såfall er det Splash i genene.. Svovelstikken klarte og få splash av svart og hvit silke,Elizabeth fikk jo blåe kyllinger av hvite silker, fordi oldefaren var blå.. Morro hehe, LYKKE TIL!!
Arne aka norwegian Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Tror det er litt forvirring ute og går her?Svart x svart= svartSvart x Blå= 50% svart, 50% blåBlå x Blå = 25% svart, 50% blå, 25% splashBlå x splash = 50% splash, 50% blåSplash x Svart = 100% BlåSplash x splash = 100% SplashResultatene er de samme begge veier. Det spiller altså ikke noen rolle hvilken av dem som er hane og høne.Blå høns (NB!! Ikke perlegrå(lavendel) er splitta (heterozygot) for genet for Splash og kan aldri avle reint. Svart = bl/blBlå = bl/BlSplash = Bl/BlBlå og splash bærer genet, men ikke de sorte.Så altså: Hvis hun hadde blå hane gående med blå høner - og han slapp til og fikk parra - så har du sjansen til å få splash kyllinger!Har sjøl noen egg fra svart og blå Jersey kjempe i maskina, og er også spent. Desverre var over 2/3 ufrødde, men det er nå ennå 14 egg igjen. ;D
hønepia Posted August 22, 2006 Author Report Posted August 22, 2006 Okey , kjekt med folk som kan dette her med gener og avl ;D ska spørre bente ka ho har av haner og høner osv, slik at ej fe vite om det er sjangs for splash ;DVa synd at det var dårli befruktning me dine egg mine ti egg va alle befrukta untatt 1 egg, og to til døde tidleg under ruginga, klekking på fredan så ditta blir spanande ;D <;< Ser det at kyllinger av jersey utvikler seg fortare inne i egget på slutten av rugetia, en feks lohman miks og hollansk dverg. blir litt av en miks av kyllinger ej no fe klekking på. Jersey kjempe, lohman/kockin stor/jærhøns miks ;D og dverg kockin, oog hollansk dverg, huuh ditta blir gøy, trur ej må ta en hauug me bilde ;D
Arne aka norwegian Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Lar du alle gå sammen kan det bli noen artige/kinkige situasjoner når kjempene begynner å bli kjønnsmodne? :
hønepia Posted August 22, 2006 Author Report Posted August 22, 2006 ;D hihi tenk da en jersey hane på hollansk dverghøne han måtte jo ha ei høne under kvar fot og to høner stablet oppå kvarandre midt under han, skulle han få til det ;D : hehe, nei dei skal skillest før det
benteh Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 HalloisJeg har kunn en svart Jersy hane og alle minne kyllinger har alltid blitt rein blå eller rein svart.Det er ingen som har vært svart/blå enda.Bente
admin Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Jeg fikk fram noen hvite av mine jersey kjemper da jeg hadde det.
ville Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Hei, norwegian, har du peiling på fargegenetikken for kaniner også? Regner med at mye er likt, men...
Arne aka norwegian Posted August 23, 2006 Report Posted August 23, 2006 Desverre, Christina! Har nok ikke greie på det, men regner heller med at det er ganske forskjellig.Bente:Jeg har kunn en svart Jersy hane og alle minne kyllinger har alltid blitt rein blå eller rein svart.Det er ingen som har vært svart/blå enda. Hva mener du med svart/blå?På engelsk heter de "hvite" egt. "splashed white" - altså hvite med uregelmessige fargeflekker. Jeg vet ikke helt en god norsk oversettelse, men det blir litt feil å kalle dem hvite, fordi det hvite slipper gjennom noe farge. (På samme måte som dyr som er splitta (heterozygoter for dominant hvitt I/i)Er det noen som har gode forslag eller som vet hva den offisielle vitenskapelige betegnelsen er på norsk?
hønepia Posted August 23, 2006 Author Report Posted August 23, 2006 HalloisJeg har kunn en svart Jersy hane og alle minne kyllinger har alltid blitt rein blå eller rein svart.Det er ingen som har vært svart/blå enda.Bente Oki er da hønene dine blå alle ihop? og gjentar det som tormod sa, ka meina du me svart/blå?? vekser kyllingene fort eller sakte? ;D
admin Posted August 23, 2006 Report Posted August 23, 2006 og gjentar det som tormod sa, ka meina du me svart/blå?? Sa jeg det.... ? Var nok splashed white jeg fikk fram fra jerseyene ja, og ikke hvite...
benteh Posted August 23, 2006 Report Posted August 23, 2006 HeiJeg har 3 blåe høner og 6-7 sorte.Tror det er normal vekst på de Bente
Elizabeth Posted August 24, 2006 Report Posted August 24, 2006 Så altså: Hvis hun hadde blå hane gående med blå høner - og han slapp til og fikk parra - så har du sjansen til å få splash kyllinger!Har aldri hatt blå hane, eller sølvgrå for den saks skyld. Mine hvite avlsdyr går sammen uten andre farger der, og jeg har i år fått 5 kyllinger som ser sølvgrå ut. Noen forklaring?
ole M Posted August 24, 2006 Report Posted August 24, 2006 Var det ikke oldefaren som var blå/sølvgrå
Elizabeth Posted August 24, 2006 Report Posted August 24, 2006 Var det ikke oldefaren som var blå/sølvgråBestefaren. Har jo hele tiden trodd det var grunnen, men i følge det som står tidligere her kan ikke det stemme.
hønepia Posted August 24, 2006 Author Report Posted August 24, 2006 OOPS :-[ ;D Mente norwegian ikkje dej tormod BENTE: oki, kjempegreier, da he ej sjangs å få blåe ;D hihI skal nok få tak i mine splasja høne ja ;D men teke vel eit godt halvår eller meir no he det første kakket komt i eine hollansk egget og det pipe fra to jersey egg. SPENNANDE ;D!!foresten, korleis ser en forskjell på blåe og svarte kyllinga??
Arne aka norwegian Posted August 24, 2006 Report Posted August 24, 2006 Her er et bilde av tre gjøkespetta kyllinger, så de er nok lysere enn du får, men sier noe om forholdet. Fra venstre blå gjøkespetta, lavender gjøke spetta, sort gjøkespetta (den vanlige).
hønepia Posted August 24, 2006 Author Report Posted August 24, 2006 oki takk ska du ha gler mej te å sjå ka som ligge i rugemaskina imårra tidle ;D
hønepia Posted August 26, 2006 Author Report Posted August 26, 2006 Tre jersey e klekt, og det ser ut som den ene er gråere en dei to andre, en dvergkockin kylling, to hd kyllinger og nokre som ej ikkje he peiling på ka e... og resten he det første kakket i seg så det drøyer nok te imorra før det skyter løst med kyllinger ;D
hønepia Posted August 27, 2006 Author Report Posted August 27, 2006 tarah!!da va gjengen komt ut ;Dførst eit bilde av to jersey kyllinga, so resten av gjengen ;D
benteh Posted August 27, 2006 Report Posted August 27, 2006 Hei HønepiaDa er jeg spent.Ble det mange av de egga jeg sendte?I rugemaskina mi er det nå full klekking,har vært borte i helga(helicoptertur til plattforma Heidrun) og da jeg kom heim var det kommet 2 stk.En sort(jersey) og en gul m/fotfjer som jeg ikke vet hva er.Nå er det en sort til og tre gule til som er kommet.Pluss at det er mange egg med hull.Lurer veldig på hvilken rase de gule er,de blir hvite.Det er en som har lånt plass i maskina mi som eier de og han husker ikke navnet.Noen forslag+Bente
hønepia Posted August 28, 2006 Author Report Posted August 28, 2006 Hei det ble 6 kyllinger av ti egg av jersey og 5 dverg kockin av 7 egg, synst det e bra ej ;D ser det at noen av jersey kyllingane he bittelitt dun på føta.. e det normalt, trudde jersey va "nybarberte" ;D på beina? he sjølv hatt klekking av en miks nå, faren va en nydeleg stor kockin/silke miks (gullhalset?) og mora ei haleløs kvit lohman, ei vanleg kvit lohman, ei lohman/dvergmiks mikshøne og brun og kvit mikshøne til, (phuu..vart monge miksa det ) kyllingene vart kvite med dun på beina, og trur nok at dei fe ein kvast på haudet med ;D så det blir spanande å sjå ka dei blir, tydeligvis dominant kvitfarge på dissa hønene mine ja og en av dei kyllingane he den typiske to stripa viltfargen, så den blir nok lekker ;D <;<Dei kvite kyllingane dine(eller kompisen som låna rugemaskina di) e kansje sultan? eller no lignande
benteh Posted August 28, 2006 Report Posted August 28, 2006 HeiJerseyn har ikke fjør på beina nei.Ha ei høne som har fjør på beina som det er jersey i men den er i et anna bur fordi at æ skal få svarte med fjør på beina.Har alle det da?kan send dæ nye egg hvis du vil?Alle mine har kommet uten fjær på beina,en eller to med men det var ikke fra det buret for alle det voksne inni dær har nakene bein.Det var snodigt.Bente
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.