Gå til innhold

svart+blå = splash???


hønepia

Anbefalte innlegg

avem

jepp alle he bittelit fjon på beina, untatt en, vi kan vente å sjå korleis dei utvikler sej videre ;) dvergkockinkyllingene trur ej blir meeget lekre når dei vekser opp, fikk en kvit, en svart, to brungrå og en med viltstriper på ;D dei sagger allereie ;)

He foresten en liten etternøler i rugemaskina enda, den knekte hull i egget i dag... e nok litt blaute men klarte ikkje å hive eit egg der ej såg kyllingen bevege sej inne i skallet..

egentli to ettenølarar men den siste hekje hakka hull men der er liv, gir dei en sjangse til ej, sjølv om dei skulle ha vært klekte lørdag... overtid på dei stakarane ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth:

Fant noe på et engelskspråklig forum som kanskje kan gi en indikasjon. (Oversatt av meg):

"Når fuglene blir eldre, så ta en kikk på vinge- og halefjær. Blå har fjørskaft som er mørkere enn resten av fjæra. Skaftet vil være mørk blått på begge sider. På blå dyr vil  den siden av skaftet som vender inn og den siden som vender ut begge være mørkere enn fanen på fjøra. Lavendel (perlegrå) dyr vil ha en mørk innerside og en lys ytterside på skaftet. Dyr som er recessivt hvite (som silke skal være) har hvite fjørskaft."

Kanskje det hjelper noe?

Ellers er det jo altså en mulighet for at det er flere gener innblanda, f.eks. både blå Bl og lavendel/perlegrå. lav. Da blir det straks mer komplisert.... ???

Har ikke funnet noe som klarer opp det problemet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ska du ha :) ska prøve å sjå ka som e ka imorra, dei he so vidt begynt å få vingefjøra sine no :D

tok me nokre bilde. først ta jerseyane, mistenka at to ta dei er av mine høns, dei he fått brune fjør, so kockin, og hollansk dverg, og en av lohmanmikskylling og en hollansk dverg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Men den på det aller siste bildet, kan vel kanskje være blå, selv om hodet er veldig sort?  Men det kan jo også bare bety at det er ekstra gebner til stede som gjør fargen mørkere eller får det svarte til å skli mere ut i det blå?

Jeg klekka 13 sorte og 1 blå for ca to uker siden, og den blå der var ganske lys, men...

Hønepia: Det er vel dessuten så lenge sida at du kanskje kan legge ut noen nye bilder og fortelle oss hva det ble? Alltid moro å få svar på det en lurer på.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utilad5.th.jpg

vhcjng6.th.jpg

cfxgujze1.th.jpg

klilou5.th.jpg

klilleu2.th.jpg

killjl8.th.jpg

ghjkfg2.th.jpg

Dei 3 første bilda e ta jersey, resten e ta kyllingane ta trollongen og kvitehønene mine, den kvite er en av dei som he blått kjøtt :D den mørkebrune er ta ei jørhøne, fortsatt trollongen som far :P det siste bilde er ta en blå hanekylling, ta jærhøna og trollongen??

den øverste jerseyen trur ej e ei høne, resten vart haner, foresten he tempen under ruging noe med kjønn å gjere? ta hele 24 kyllinger so fikk ej 4 hønekyllinger.... det e labert resultat, og tempen under ruging va ujevn pga rommet den sto i hadde trekk og da svinga tempen litt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at det er riktig at alle er svarte, men jeg synes vingefjæra på den første ser blå ut. Men i så fall blir den nok ganske mørk. Blåfarge kan jo variere ganske mye.

Den tredje ser definitivt ut som en svart hane, men nummer to er jeg litt mer i tvil om. Av nebbet ser du at den har litt mindre svart pigment i utgangspunktet enn nummer tre, men grønnglansen øverst på vinga mot skulderen tyder på svart. Jeg tipper også på at det er ei høne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du tar feil angåande at den nr to er høne, men bildet er litt dårli også, :D den har hanekamb, og he akurat begynt å få røde hakelapper og rødme i kammen, ja det ekje lett å sjå ka dei blir fargemessi, men når dei blir eldre so skal ej ta nye bilde og da blir det enklere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høna vart blå forresten :D nå he ho begynt å få meir fjør en sist ej tok bilde og ho blir en mørk blå høne :D ej kika litt på bilder ta langshan, og denne rasa e veldi lik jersey untatt at den he litt fjør på beina..  alle jerseykyllingane mine he fjør på beina unntatt høna... kan det ha blitt kryssa inn langshan i jerseyen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

:grin:

Tror det er litt forvirring ute og går her?

Svart x svart= svart

Svart x Blå= 50% svart, 50% blå

Blå x Blå = 25% svart, 50% blå, 25% splash

Blå x splash = 50% splash, 50% blå

Splash x Svart = 100% Blå

Splash x splash = 100% Splash

Resultatene er de samme begge veier. Det spiller altså ikke noen rolle hvilken av dem som er hane og høne.

Blå høns (NB!! Ikke perlegrå(lavendel) er splitta (heterozygot) for genet for Splash og kan aldri avle reint.

Svart = bl/bl

Blå = bl/Bl

Splash = Bl/Bl

Blå og splash bærer genet, men ikke de sorte.

Så altså: Hvis hun hadde blå hane gående med blå høner - og han slapp til og fikk parra - så har du sjansen til å få splash kyllinger!

Har sjøl noen egg fra svart og blå Jersey kjempe i maskina, og er også spent. Desverre var over 2/3 ufrødde, men det er nå ennå 14 egg igjen.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun desse fargene du kan blande og likevel kalle avkommet for reine farger. Andre fargekryssinger blir mixfarge og er vanskeleg å forutsjå foruten at ein del farger/mønster er meir dominante enn andre. Men det kan eg lite om. Eg trur skjemaet gjelder alle raser men det er ikkje alle raser at det heiter splash, feks på dverg kochin heiter det perlegrå og på orpington heiter det Tverrstripa. Det er iallefall det eg har lært  :grin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, MEN eg blei fortalt at du kan risikere at dei etter nokre generasjonar får brunt i fjørene. Den beste måten å avle blå på er å bruke svart på splash/perlegrå/tverrstripa (alt etter kva rase det er) Då får du 100% blått og den beste måten å avle svart på er naturleg nok svart på svart. Eg har ikkje erfart dette sjølv, kun fått det forklart så eg kan ikkje gå god for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på et dansk fjærkre forum:

Avls par.          Sort kylling    Blå kylling    Spættet kylling.

--------------------------------------------------------------------------------

Blå og  Blå              25%          50%            25%

Blå og Spættet      Ingen          50%          50%

Sort og Blå            50%            50%          Ingen

Spættet og Spættet Ingen        Ingen          100%

Sort og  Sort        100%          Ingen        Ingen

Sort og Spættet    Ingen          100%        Ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...